آپلود با لینک مستقیم

آپدیت مرج اتریوم چیست و چه تاثیری روی قیمت این رمزارز دارد؟

آپدیت مرج اتریوم چیست و چه تاثیری روی قیمت این رمزارز دارد؟

برای تکمیل پروژه اتریوم، اتریوم نسخه دوم خود را شروع به طراحی کرده است. اتریوم به عنوان پرچم‌دار هوشمندی در ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، در این مقاله به نکاتی مانند اثبات کار اتریوم و ویژگی اثبات سهام این ارز دیجیتال اشاره نیز می‌کنیم و در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که آپدیت (به روز رسانی) مرج اتریوم چیست و چه اتفاقی قرار است با انجام به روز رسانی اتریوم 2، شکل بگیرد؟! برای آشنایی کامل با مفهوم مرج اتریوم، تا انتها با ما همراه باشید.

اتریوم، برترین و محبو‌ب‌ترین آلت‌کوین

اتریوم که یکی از بهترین پلتفرم‌های غیرمتمرکز و بستری برای اجرای قراردادهای هوشمند است، مراحل توسعه خود را یکی پس از دیگری طی کرده و حالا در آستانه یکی از بزرگ‌ترین تحولات خود قرار دارد. بنیاد اتریوم در حال راه‌اندازی دومین نسخه از این پلتفرم با نام اتریوم ۲.۰ است.

«اتریوم ۲.۰» (Ethereum ۲.۰) که با نام‌های «Eth2» و «سرنیتی» (Serenity) نیز شناخته می‌شود، به‌روزرسانی بعدی در بلاک چین اتریوم است. این به‌روزرسانی بزرگ در چند فاز مختلف (فاز صفر، فاز یک و فاز دو) منتشر خواهد شد. فاز صفر در ۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ ( ۱۱ آذر ۹۹) راه‌اندازی شده است.

از اثبات کار تا اثبات سهام

اگر اخیراً اخبار حوزه‌ی ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید، متوجه می‌شوید که جامعه کریپتو نسبت به ارتقاء اتریوم و مهاجرت به الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) در این بلاکچین شده‌اید.

واقعیت این است اگر درگیر موضوعات فناوری بلاکچین باشید، قطعاً این هیاهو ایجاد شده درباره اتریوم برای شما خبر جدیدی نیست. چرا که اتریوم همواره از سال ۲۰۱۵، خبر از تغییر الگوریتم شبکه خود از اجماع اثبات کار (PoW) به اجماع اثبات سهام (PoS) را تکرار کرده است. این موضوع بخش بزرگی از چشم‌انداز توسعه این پروژه در بلندمدت بوده است.

اثبات کار چیست؟

قبل از اینکه اصل مطلب را شرح دهیم، به صورت کلی شما را با الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) آشنا می‌کنیم.

در اجماع اثبات کار(PoW)، روند تایید و یکپارچگی اطلاعات شبکه و ساخت بلوک‌های جدید در بلاکچین به صورت غیرمتمرکز میان ماینرها و گره‌ها (node)توزیع‌ شده است. گره‌ها به دستگاه‌های کامپیوتری قدرتمند و پرمصرفی برای انجام محاسبات و فعالیت‌های شبکه نیاز دارند. این دستگاه‌ها در طول شبانه‌روز باید با حداکثر توان فعالیت کنند تا هم برای ماینر سود‌آوری داشته باشند و همین‌طور فعالیت‌ها در شبکه مختل نشوند.

این موضوع چه ارتباطی با اتریوم دارد؟

شبکه اتریوم در حال‌حاضر از همین الگوریتم اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند، و از همان ابتدا با محدودیت‌های توسعه تکنولوژی مواجه بوده است. با دوراندیشی‌های اتخاذ شده در اتاق فکر اتریوم، الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) به عنوان بیرون رفت و نجات شبکه در نظر گرفته شده است.

آیا آپدیت مرج اتریوم باعث افزایش قیمت اتر ETH می شود؟

آیا آپدیت مرج اتریوم باعث افزایش قیمت اتر ETH می شود؟

پاسخ به این سؤال را هیچ فردی نمی تواند به صورت قطع دهد. اتریوم از ابتدای سال میلادی تا به این لحظه تقریباً 60 درصد کاهش یافته است و بسیاری امیدوارند که آپدیت مرج قیمت اتر را مجدد احیا کنند. این موضوع در ماه ها اخیر به شدت در بین افراد تحلیلگر و… مورد بحث قرار گرفته است و همان‌طور که گفتیم هیچ فردی نمی تواند به طور قطع بگوید که قیمت اتر پس از ادغام چه خواهد شد.

همان‌طور که گفتیم، بسیاری از افراد پیش‌بینی می کنند که اگر ادغام و یا مرج اتریوم با موفقیت در سال جاری انجام شود، انتظار دارند که قیمت با افزایش چشمگیری رو به رو شود. همچنین در صورت افزایش تقاضا ممکن است قیمت سقف قبل شکسته شود و قیمت محدوده های بالاتر را نیز تاچ کند؛ اما در صورتی که این اتفاق رخ ندهد و آپدیت مرج در تاریخ گفته شده (15 سپتامبر) منتشر نشود، به دلیل بی اعتمادی سرمایه گذاران باید منتظر ریزش از ارز دیجیتال اتر باشیم. البته لازم به ذکر است که موارد فوق مبنی بر ارائه سیگنال جهت خرید و فروش نمی باشد بلکه ما تنها گفته های تحلیلگران مشهور را بررسی کرده ایم. در صورتی که قصد خرید ارز دیجیتال اتریوم را دارید، می توانید به صفحه تحلیل اتریوم مراجعه کنید تا بتوانید به صورت روزانه تحلیل این ارز دیجیتال را مشاهده نمایید.

پیش بینی قیمت اتریوم بعد از مرج

بسیاری از تحلیلگران بازار می‌گویند قیمت اتریوم بعد از این آپدیت افزایش پیدا خواهد کرد و برای اثبات ادعای خود دو دلیل اصلی را مطرح می‌کنند.

تحلیلگران می‌گویند با کاهش ردپای کربن، افراد بیشتری جذب سرمایه گذاری روی اتریوم می‌شوند و با سرمایه‌گذاری بیشتر، قیمت این رمزارز افزایش پیدا خواهد کرد. دلیل دومی که تحلیلگران آن را مطرح می‌ کنند آن است که با مرج اتریوم، ماینرها دیگر نیازی به فروش اتریوم نخواهند داشت.

گزارش‌های مختلفی از شرکت‌ها و سرمایه گذاران وجود دارد که می‌گویند به دلیل عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی، آنها روی اتریوم سرمایه گذاری نمی‌کنند. حال آنکه همین شرکت‌های اعلام کرده‌اند در صورت ادغام اتریوم و سازگاری آن با محیط زیست، استراتژی خود را تغییر خواهند داد و تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در اتریوم خواهند داشت. در نتیجه اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد، ارزش کلی این رمزارز افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، ساخت برنامه‌های کاربردی در اتریوم ارزان‌تر می‌شود و استعدادهای فنی بیشتری را به سمت بلاک چین می‌کشد. استعداد بیشتر منجر به نوآوری بیشتر خواهد شد و همین مساله یعنی افراد بیشتری روی اتریوم سرمایه گذاری می‌کنند.

نکته دیگری که در اینجا باید مورد توجه قرار داد آن است که در بلاک چین‌های اثبات کار، ماینرها معمولا اکثر رمزارزهایی را که از استخراج به دست می‌آورند، می‌فروشند. این کار معمولا برای پوشش دادن هزینه‌های انرژی ناشی از عملیات استخراج، انجام می‌شود. همین فروش و عرضه گسترده باعث می‌شود قیمت اتریوم کاهش پیدا کند. وقتی قیمت مصرف انرژی برای استخراج کاهش پیدا کند، ماینرها دیگر نیازی به فروش سرمایه خود ندارند و در نتیجه با فروش و عرضه کمتر، قیمت این دارایی دیجیتالی افزایش پیدا می‌کند.

در این بین تحلیلگرانی هم وجود دارند که نظر دیگری داشته و می‌گویند با مرج اتریوم ممکن است در کوتاه مدت و به صورت هیجانی قیمت اتریوم افزایش پیدا کند ولی در دراز مدت روند صعودی و نزولی قیمت آن با نوسانات بازار مطابقت خواهد داشت.

حال باید دید با مرج اتریوم چه تغییراتی در بازار رخ می‌دهد و در ادامه چه سناریویی در انتظار ماینرها و سرمایه گذاران اتریوم خواهد بود.

شاید بپرسید چرا چنین تغییری در شبکه اتریوم احتیاج است؟

شاید بپرسید چرا چنین تغییری در شبکه اتریوم احتیاج است؟

پاسخ ساده است، در این رویکرد جدید:

۱- ماینرها و دستگاه‌های پر‌مصرفشان از چرخه کارها حذف می‌شوند و از اتلاف انرژی و تولید گرما جلوگیری می‌شود.

۲-امنیت شبکه Ethereum بهبود بسیاری پیدا می‌کند و به‌خصوص جلوی حمله ۵۱ درصدی در شبکه گرفته می‌شود.

۳- یکی از بزرگترین چالش‌های شبکه اتریوم که مقیاس‌پذیری است، با اضافه شدن دو تکنولوژی شارد چینز (Shard chains) و بیکن چین (Beacon chain) بهبود زیاد پیدا کرده و در نهایت هزینه کارمزدها در شبکه به صورت دائمی کاهش می‌یابد.

فرق عمده اجماع اثبات سهام (PoS) با اجماع اثبات کار (PoW) در چیست؟

بزرگ‌ترین فرق بین این دو اجماع درت شبکه اتریوم ۲٫۰ این اس که، افرادی به نام اعتبارسنج (Validator) جایگزین ماینر و گره (نُد) در شبکه می‌شوند.

مشارکت در شبکه آسان‌تر می‌شود؛ اعتبار‌سنج‌ها بر خلاف ماینرها یا گره‌ها که لازم بود برای انجام فعالیت‌ها، دستگاه ماینر با توان زیاد در اختیار داشته باشند. اما در روش اثبات سهام تنها لازم است یک برنامه مخصوص را روی کامپیوتر خود اجرا کنند.

نقشه راه اتریوم ۲.۰ چگونه است و چند فاز دارد؟

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، پیاده‌سازی اتریوم ۲.۰ حداقل سه فاز خواهد داشت؛ فاز صفر، ‌فاز ۱ و فاز۲. انتظار می‌رود که فاز صفر در دسامبر ۲۰۲۰ و فازهای ۱ و ۲ در سال‌های بعد منتشر شوند. در مورد فازهای بعدی هنوز به‌صورت رسمی تاریخی مشخص نشده است.

فاز صفر

در فاز صفر که اولین مرحله از پیاده‌سازی پروژه اتریوم ۲.۰ است،‌ «بیکن چین» (Beacon Chain) اجرا خواهد شد. بیکن چین، دفتر ثبت اطلاعات اعتبارسنج‌ها را مدیریت می‌کند و مکانیزم اجماع اثبات سهام را در اتریوم ۲.۰ پیاده‌سازی خواهد کرد. زنجیره فعلی اتریوم نیز که از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کند،‌ به فعالیت خود ادامه خواهد داد تا شکافی در پیوستگی داده‌ها به وجود نیاید.

فاز یک

فاز ۱ که دومین مرحله از اتریوم ۲.۰ است،‌ به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۱ به مرحله اجرا درخواهد آمد. مهم‌ترین اتفاقی که در این فاز خواهد افتاد،‌ ادغام زنجیره‌های شارد است. همان طور که اشاره شد، شاردینگ مکانیزمی برای بهبود مقیاس‌پذیری است که بلاک چین اتریوم را به ۶۴ زنجیره جداگانه تقسیم خواهد کرد. به این ترتیب تراکنش‌ها، ذخیره‌سازی اطلاعات و پردازش آن‌ها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. در بدترین حالت، شاردینگ باعث خواهد شد سرعت پردازش تراکنش‌ها و داده‌ها در اتریوم ۲.۰، حدود ۶۴ برابر سریع‌تر از اتریوم ۱.۰ باشد. اما طراحی زنجیره‌های شاردینگ به گونه‌ای انجام شده است که اتریوم ۲.۰ در عمل صدها برابر سریع‌تر از اتریوم ۱.۰ باشد.

فاز دو

در نهایت فاز ۲ که سومین و آخرین مرحله از راه‌اندازی اتریوم ۲.۰ است،‌ به‌احتمال زیاد در سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ اجرا خواهد شد. در حال حاضر اطلاعاتی که درباره این فاز داریم،‌ بسیار کمتر و مبهم‌تر از دو فاز قبلی است؛ اما می‌دانیم که این فاز شامل اضافه‌کردن حساب‌های اتر و قابلیت انتقال و برداشت، پیاده‌سازی انتقال‌ها در شاردهای متقاطع، فراخوان قراردادها، ساخت محیط‌هایی برای اجرای برنامه‌های مقیاس‌پذیر در بستر اتریوم ۲.۰ و واردکردن زنجیره اتریوم ۱.۰ در یکی از شاردهای اتریوم ۲.۰ برای پایان‌دادن به فعالیت مکانیزم اثبات کار است.

مانند هر برنامه دیگری،‌ اتریوم هم نیاز دارد که همواره به‌روزرسانی شود. به این معنی که بعد از اتمام فاز ۲، پروسه پیشرفت اتریوم به پایان نخواهد رسید و تحقیقات و توسعه بیشتری در انتظار اتریوم خواهد بود.

طبق برنامه از پیش‌ تعیین‌شده،‌ فاز صفر در سال ۲۰۲۰ اجرا شد. پیش‌بینی می‌شود فاز ۱ در سال ۲۰۲۱ و فاز ۲ و به‌روزرسانی‌های بعد از این فاز در سال ۲۰۲۱ یا بعد از آن پیاده‌سازی شوند.

برای خرید و فروش اتریوم به صرافی بیت پین https://bitpin.ir/ مراجعه کنید.

بعد از اجرای کامل اتریوم ۲.۰،‌ چه چیزی تغییر خواهد کرد؟

بعد از اجرای کامل اتریوم ۲.۰،‌ چه چیزی تغییر خواهد کرد؟

اتریوم ۲.۰ در درجه اول مقیاس‌پذیری،‌ توان عملیاتی و امنیت شبکه عمومی اتریوم را بهبود خواهد بخشید. اتریوم ۲.۰ به هیچ وجه داده‌های ثبت‌شده، سوابق تراکنش‌ها و مالکیت افراد بر اترهای شبکه اتریوم ۱.۰ را از بین نخواهد برد. بیکن چین که به نوعی ستون فقرات اتریوم ۲.۰ است،‌ به‌گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت پیاده‌سازی روی اتریوم ۱.۰ را داشته باشد تا به این طریق پیوستگی داده‌ها حفظ شود. جوزف چو (Joseph Chow)، یکی از توسعه‌دهندگان این شبکه، مثال قابل‌فهمی در رابطه با تفاوت بین اتریوم ۱.۰ و اتریوم ۲.۰ مطرح کرده است. او اتریوم ۱.۰ را به یک جاده تک‌لاینه و اتریوم ۲.۰ را به یک بزرگراه تشبیه کرده است.

سرنوشت زنجیره فعلی اتریوم ۱.۰ چه خواهد بود؟

قرار است بلافاصله بعد از اجرای فاز ۱،‌ زنجیره اتریوم ۱.۰ به‌عنوان اولین شارد در اتریوم ۲.۰ ثبت شود. تا آن موقع، فعالیت اتریوم ۱.۰ با روال فعلی ادامه خواهد یافت و دستخوش پیشرفت‌هایی هم خواهد شد تا پیاده‌سازی آن به‌عنوان یک شارد از اتریوم ۲.۰ آسان‌تر شود.

چطور یک اعتبارسنج در شبکه اتریوم ۲٫۰ شویم؟

بر اساس اعلام تیم اتریوم، افرادی که قصد دارند نقش اعتبارسنج (Validator) را در شبکه ایفا کنند، باید حداقل تعداد ۳۲ اتر را به عنوان تعهد در شبکه قرار دهند تا از مزایای مشارکت خود بهره‌مند شوند. البته راه کم‌هزینه‌تر برای مشارکت در این شبکه، عضویت در استخرهای سهام یا Staking Pools است.

زنجیره‌های Shard و Beacon چیست؟ چرا به شبکه اتریوم اضافه شده‌اند؟

همان‌طور که پیشتر اشاره شد، مشکل مقیاس‌پذیری چالش بسیار بزرگی برای بسیاری از پروژه‌ها بوده است در وضعیت فعلی، شبکه اتریوم امکان پردازش ۱۵ تراکنش در ثانیه را دارد. این عدد در مقایسه با مقیاس پذیری شبکه ای مانند ویزا (Visa) که ۱۵۰۰ تراکنش در ثانیه است عددی ناچیز محسوب می‌شود.

حال با اضافه شدن بیکن چین، همگام‌سازی اطلاعات و انتقال داده‌ها به هر یک از اعتبارسنج‌ها با سرعت بسیار زیادی اتفاق می‌افتد. در حالت امروزی شبکه، همه گره‌های شبکه اتریوم مجبورند قبل از پردازش تراکنشی جدید، همه تراکنش‌های قبلی را که در بلاک‌چین اتریوم وجود دارد دانلود، پردازش، ذخیره و تایید کنند. دلیل محدودیت‌ها هم همین موضوع است.

همچنین زمانی که شارد چین (Shard Chains) به شبکه اضافه شود، شبکه بلاکچین اتریوم دارای ۶۴ بلاکچین موازی می‌شود. این بلاک‌چین‌ها به صورت هماهنگ و یکپارچه با کمک بیکن چین (Beacon chain) در ارتباط با یکدیگرند و اطلاعات میان آن‌ها توزیع خواهد شد. در نتیجه ارتقا سرعت بلاکچین اتریوم ۲ با عملیاتی شدن Shard Chains رخ خواهد داد.

آیا بیت کوین نیز همین روند را دنبال خواهد کرد؟

اکثر فعالان بازار بر این باور هستند که استخراج براساس مدل اثبات کار از جایگزین‌های دیگر مانند اثبات سهام امن‌تر است. با این وجود باید در نظر داشت که شبکه بیت کوین اساسا رویکرد محافظه کارانه تری را در پیش می گیرد و شاید استخراج کنندگان این شبکه تمایلی به تغییر قوانین وضع شده توسط ناکاموتو در سال 2008 ندارند.

با این وجود منطقی به نظر می رسد که انتظار داشته باشیم استخراج‌کنندگان در طول زمان، بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر استقبال کنند. استخراج براساس مدل اثبات کار احتمالا در آینده برای شبکه بیت کوین نیز دستخوش تغییرلتی می شود.

جمع‌بندی!

ادغام یا مرج اتریوم، یکی از مهم‌ترین دستاوردها در کل دنیای کریپتوکارنسی‌هاست. اتریوم از سال‌ها قبل برنامه داشته که از گواه اثبات کار به گواه اثبات سهام مهاجرت کند؛ اگر این اتفاق به‌صورت موفقیت‌آمیز رخ دهد، می‌توانیم بگوییم که انقلابی در دنیای بلاکچین رخ داده است. مرحله Merge به زودی آغاز می‌شود و ما هر هفته در این مقاله، اخبار جدید و مراحل پیشرفت توسعه‌دهندگان اتریوم را پوشش خواهیم داد.

سوال‌های پرتکرار در بروزرسانی اتریوم ۲

در انتها به سوال‌های پرتکراری که در زمینه بروزرسانی اتریوم ۲ از ما داشته‌اید را مطرح کرده و پاسخ آن‌ها را به صورت مختصر بیان خواهیم کرد. تمامی این سوال‌های به ما کمک خواهد کر تا پاسخ را پیدا کنیم.

  • تفاوت اصلی میان اتریوم ۱ و اتریوم ۲ چیست؟

اتریوم ۲، دو ویژگی منحصر به فرد داشته که در اتریوم ۱ آن را نداریم، استفاده از الگوریتم گواه اثبات سهام و استفاده از شاردینگ.

  • پس از راه‌اندازی اتریوم ۲، شبکه فعلی اتریوم چه خواهد شد؟ آیا این شبکه از بین می‌رود؟

خیر. شبکه فعلی اتریوم به اولین شارد از شاردینگ اتریوم ۲ تبدیل خواهد شد و به کار خود ادامه خواهد داد.

  • رمزارز شبکه اتریوم ۲ را از کجا می‌توان خریداری کرد؟

رمزارز شبکه اتریوم ۲ همان اتر خواهد بود و هیچ ارز دیجیتال جدیدی صادر نخواهد شد.

 

این محتوا تبلیغاتی بوده و توسط آگهی دهنده نگارش شده است. یو آپلود در قبال آن مسئولیتی ندارد.
2.3/5 - (3 امتیاز)

کوتاه کننده لینک
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.