آپلود با لینک مستقیم

تفاوت تنظیمات cdn برای سایت وردپرسی و سایت کد نویسی

سرعت بارگذاری سایت از عوامل مهم در بهبود تجربه کاربری و رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو است.CDN مخفف Content Delivery Network به معنای شبکه تحویل محتوا است که با قرار دادن فایل‌های سایت در سرورهای توزیع شده در سراسر جهان، باعث کاهش زمان بارگذاری سایت برای کاربران می‌شود. برای استفاده از شبکه توزیع محتوا برای سایت‌ها، تفاوت‌هایی در تنظیمات آن برای سایت وردپرسی و ساید کد نویسی وجود دارد.

در این مقاله، به بررسی دقیق این تفاوت‌ها بپردازیم. بنابراین چه صاحب یک وب‌سایت وردپرسی یا کدنویسی شده باشید و به‌دنبال بهبود سرعت بارگذاری سایت خود هستید، با مطالعه این مطلب می‌توانید به بهترین شکل این شبکه را برای هر وب‌سایت خود پیکربندی کنید.

تنظیمات CDN در وب سایت وردپرسی چگونه است؟

تنظیمات سی دی ان در وب‌سایت وردپرسی به‌نسبت ساده است، زیرا افزونه‌های متنوعی برای این کار طراحی شده‌اند. در این بخش به‌طور کامل به بررسی نحوه پیکربندی آن در وب‌سایت وردپرسی می‌پردازیم.

خرید سی دی ان از یک ارائه‌دهنده معتبر

اولین قدم، انتخاب یک ارائه‌دهنده شبکه توزیع محتوا است که با نیازهای وب‌سایت شما مطابقت داشته باشد. ارائه‌دهندگان محبوب شامل Cloudflare،MaxCDN (StackPath) ،KeyCDN و Amazon CloudFront هستند.

ثبت‌ نام و ایجاد حساب کاربری

مرحله بعدی پس از انتخاب ارائه‌دهنده، «ثبت‌نام و ایجاد یک حساب کاربری» است. در این مرحله، ممکن است به ارائه اطلاعاتی در مورد وب‌سایت خود نیاز داشته باشید.

نصب و پیکربندی افزونه CDN در وردپرس

بسیاری از افزونه‌های مخصوص کش و افزایش سرعت وردپرس مانند W3 Total Cache ،WP Rocket و WP Super Cache امکان ادغام با CDN را فراهم می‌کنند. شما باید افزونه مورد نظر را نصب و فعال کنید و سپس به بخش تنظیمات آن در افزونه بروید.

وارد کردن اطلاعات شبکه توزیع محتوا

در بخش مربوط به تنظیمات افزونه، نیاز دارید تا اطلاعات مربوط به حساب سی دی ان خود مانند URL شبکه تحویل محتوا، کلید API (در صورت نیاز) و سایر تنظیمات مرتبط را وارد کنید.

انتخاب فایل‌هایی برای استفاده از سی دی ان

تصمیم بگیرید که کدام فایل‌ها (مانند تصاویر، CSS و JavaScript) باید از طریق این شبکه تحویل محتوا بارگذاری شوند. این کار معمولا از طریق افزونه انجام می‌شود و به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌های خاصی را برای تحویل از این طریق انتخاب کنید.

تست و بررسی

پس از پیکربندی، مهم است که عملکرد این شبکه را با استفاده از ابزارهایی مانند GTmetrix یا Google PageSpeed Insights بررسی کنید تا مطمئن شوید که فایل‌ها به‌شکل صحیحی از این طریق بارگذاری می‌شوند و عملکرد سایت بهبود پیدا کرده است.

به‌روزرسانی DNS

گاهی ا ممکن است لازم باشد تا رکوردهای DNS وب‌سایت خود را به‌روزرسانی کنید تا ترافیک به‌درستی از طریق سی دی ان هدایت شود.

پیکربندی CDN برای سایت کدنویسی چگونه است؟

برای وب‌سایت‌هایی که به‌شکل سفارشی کدنویسی شده‌اند، پیکربندی ممکن است کمی پیچیده‌تر از وب‌سایت‌های وردپرسی باشد، زیرا به دخالت دستی بیشتری نیاز دارد و بر خلاف وب‌سایت‌های وردپرسی، افزونه‌های آماده‌ای نیز برای این کار وجود ندارد. فرآیند کلی می‌تواند به شرح زیر خلاصه شود:

خرید از یک ارائه‌دهنده معتبر

همانند وب‌سایت‌های وردپرسی، اولین قدم انتخاب یک ارائه‌ دهنده مناسب است. ارائه‌دهندگانی مانند Cloudflare ،Amazon CloudFront ،Akamai و KeyCDN از جمله گزینه‌های محبوب هستند.

ایجاد حساب و تنظیم زون سی دی ان

پس از انتخاب ارائه‌دهنده، یک حساب کاربری ایجاد کنید و یک زون سی دی ان (یا یک پروژه/دامنه) برای وب‌سایت خود تنظیم کنید. هر زون شامل یک یا چند سرور در مکان‌های مختلف است که بهینه‌سازی شده‌اند تا محتوای شما را با بالاترین سرعت و کارایی ممکن به کاربران نهایی ارائه دهند.

در این مرحله، ممکن است نیاز به ارائه اطلاعاتی مانند نام دامنه وب‌سایت خود داشته باشید.

تنظیم رکوردهای DNS

برای ادغام شبکه توزیع محتوا با وب‌سایت خود، ممکن است لازم باشد رکوردهای DNS مرتبط با دامنه وب‌سایت خود را تغییر دهید. این کار اغلب شامل اضافه کردن یک CNAME جدید است که به آدرس CDN اشاره می‌کند.

تغییر مسیر منابع استاتیک

برای اینکه از خدمات این شبکه استفاده کنید، باید مسیر منابع استاتیک وب‌سایت خود مانند تصاویر، فایل‌های CSS و JavaScript را به آدرس CDN تغییر دهید. برای این کار ممکن است به دستکاری کدهای HTML ،CSS یا JavaScript نیاز داشته باشید تا منابع به‌درستی از طریق آن بارگذاری شوند.

بهینه‌سازی و فشرده‌سازی فایل‌ها

قبل از بارگذاری منابع بر روی شبکه، ممکن است بخواهید فایل‌های خود را برای کاهش حجم و بهبود زمان بارگذاری بهینه‌سازی کنید. برای این کار می‌توانید به‌سراغ فشرده‌سازی تصاویر و مینیفای کردن فایل‌های CSS و JavaScript بروید.

تست و بررسی عملکرد

پس از پیکربندی مهم است که عملکرد وب‌سایت خود را با استفاده از ابزارهایی مانندGTmetrix ، Google PageSpeed Insights یا WebPageTest تست کنید تا اطمینان حاصل کنید که منابع به‌درستی از طریق شبکه تحویل محتوا بارگذاری می‌شوند و عملکرد سایت بهبود یافته است.

نظارت و به‌روزرسانی

پس از راه‌اندازی مهم است که به‌طور مداوم بر عملکرد سی دی ان و وب‌سایت نظارت داشته باشید. ممکن است لازم باشد تنظیمات آن را بر اساس نیازهای متغیر وب‌سایت یا نظرات کاربران به‌روزرسانی کنید.

آیا نوع طراحی وب‌سایت در خرید CDN اثرگذار است؟

یکی از مهم‌ترین عواملی که در هنگام انتخاب و خرید سرویس CDN باید در نظر داشته باشید، نوع طراحی وب‌سایت است؛ زیرا نیازهای فنی وب‌سایت‌های کدنویسی شده و وب‌سایت‌های مبتنی بر وردپرس متفاوت هستند.

وب‌سایت‌های کدنویسی شده‌ معمولا انعطاف‌پذیری بیشتری در انتخاب و پیکربندی دارند، زیرا توسعه‌دهندگان می‌توانند شبکه تحویل محتوا را دقیقا بر اساس نیازهای ویژه آن وب‌سایت سفارشی‌سازی کنند. این در حالی‌ست که در وب‌سایت‌های وردپرسی، باید از امکانات استاندارد افزونه‌های موجود استفاده کرد. افزونه‌هایی مانند W3 Total Cache که بدون نیاز به دانش کدنویسی می‌توانید به کمک آن‌ها سی دی ان را با وب‌سایت وردپرسی خود هماهنگ کنید. این افزونه‌ها فرایند ادغام با شبکه توزیع محتوا را ساده‌تر می‌کنند؛ به‌طوریکه با انتقال خودکار منابع استاتیک به شبکه تحویل محتوا، پیکربندی آن راحت‌تر می‌شود.

مقایسه تنظیمات سی دی ان در سایت وردپرسی و سایت‌های کدنویسی شده

برای اینکه بتوانید درک بهتری نسبت به تغییرات موجود در نحوه پیکربندی شبکه تحویل محتوا در سایت وردپرسی و سایت کدنویسی شده پیدا کنید، به جدول زیر نگاه کنید:

ویژگیسایت وردپرسیسایت کدنویسی شده
روش تنظیمات و پیکربندیاز طریق افزونه‌های وردپرسپیکربندی دستی و ادغام کد
راحتی استفادهبالا، به لطف افزونه‌های آمادهنیاز به دانش فنی بیشتر
انعطاف‌پذیریمحدود به قابلیت‌های افزونهبسیار بالا، قابل سفارشی‌سازی کامل
سازگاری با شبکه توزیع محتواوابسته به افزونه مورد استفادهوابسته به نحوه پیاده‌سازی
تغییر مسیر منابعخودکار؛ توسط افزونهدستی؛ نیاز به تغییر در کدها
پشتیبانی از محتوای داینامیکوابسته به افزونه و CDNوابسته به پیاده‌سازی و CDN
کش کردن محتوا مدیریت توسط افزونهکنترل کامل بر روی سیاست‌های کش

با توجه به اطلاعات این جدول:

  1. برای وب‌سایت‌های وردپرسی، معمولا از افزونه‌های آماده برای پیکربندی استفاده می‌شود که این امر را ساده‌تر می‌کند. در مقابل برای وب‌سایت‌های کدنویسی شده، نیاز به پیکربندی دستی و ادغام کد با شبکه تحویل محتوا وجود دارد که ممکن است پیچیده‌تر باشد.
  2. در وب‌سایت‌های وردپرسی به‌سادگی می‌توان از طریق افزونه‌های وردپرس این شبکه را پیکربندی کرد، اما پیکربندی آن برای وب‌سایت‌های کدنویسی شده نیاز به دانش فنی بیشتر دارد و به میزان تجربه توسعه‌دهندگان بستگی دارد.
  3. انعطاف‌پذیری وب‌سایت‌های وردپرسی در پیکربندی شبکه توزیع محتوا کمتر است و به افزونه‌های موجود وابسته هستند، اما وب‌سایت‌های کدنویسی شده از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردارند و می‌توانند به‌دقت این شبکه را بر اساس نیازهای خود پیکربندی کنند.
  4. در وب‌سایت‌های وردپرسی، تغییر مسیر منابع به شبکه تحویل محتوا به‌صورت خودکار و توسط افزونه‌های وردپرس انجام می‌شود. در وب‌سایت‌های کدنویسی شده، تغییر مسیر منابع به شبکه تحویع محتوا به دستکاری در کدها نیاز دارد.
  5. ممکن است افزونه‌های وردپرس ویژگی‌های امنیتی اضافی برای محافظت از وب‌سایت در برابر حملات فراهم کنند، اما تامین امنیت وب‌سایت‌های کدنویسی شده نیاز به پیکربندی دستی دارد و به پیاده‌سازی آن وابسته است.
  6. در وب‌سایت‌های وردپرسی، افزونه‌ها می‌توانند به‌شکل خودکار فایل‌ها را بهینه‌سازی و فشرده‌سازی کنند تا سرعت بارگذاری افزایش پیدا کند، اما در وب‌سایت‌های کدنویسی شده، توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌شکل دستی فایل‌ها را بهینه‌سازی و فشرده‌سازی کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

چرا برای بهبود سرعت و امنیت وب‌سایت خود باید از CDN پارس‌پک استفاده کنیم؟

شبکه توزیع محتوای پارس‌پک با بهره‌گیری از آخرین فناوری‌های روز دنیا، سرعت بارگذاری و امنیت داده‌ها را برای وب‌سایت شما به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. با استفاده از سرویس شبکه توزیع محتوای پارس‌پک، سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت شما حداقل ۳ تا ۵ برابر افزایش می‌یابد. علاوه‌بر افزایش چشمگیر سرعت، شبکه تحویل محتوا امنیت داده‌های شما را نیز با به‌کارگیری پروتکل‌های رمزنگاری HTTPS تقویت می‌کند.

با پشتیبانی ۲۴ ساعته، پارس‌پک همواره آماده رسیدگی به مشکلات فنی و پاسخگویی به سوالات شما است. در مجموع، اگر می‌خواهید وب‌سایت سریع‌تر، امن‌تر و قابل اطمینان‌تری داشته باشید، سی دی ان پارس‌پک بهترین انتخاب است.

نتیجه گیری

در این مقاله، تفاوت های کلیدی بین تنظیمات CDN در سایت وردپرسی و سایت‌های کدنویسی شده را بررسی کردیم. انتخاب روش مناسب برای تنظیم شبکه توزیع محتوا به نیازها و سطح دانش شما بستگی دارد. اگر با کدنویسی آشنا نیستید، یک سرویس با افزونه‌های آماده برای وردپرس بهترین انتخاب است؛ اما اگر با کدنویسی آشنا هستید، می‌توانید از یک سرویس بدون افزونه استفاده کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

کوتاه کننده لینک
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.