انواع روشهای قرارگیری در نتایج برتر گوگل چه هستند؟
لازمه فعالیت بهعنوان یک کسبوکار اینترنتی این است که الفبای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات خود در فضای مجازی را بهخوبی بدانید. اولین نکتهای که در این مسیر به کسبوکارها کمک میکند، قرارگرفتن در نتایج برتر گوگل است. این موتور جستجوی بزرگ اینترنتی، به مشتریان کسبوکارهای مجازی کمک میکند تا این کسبوکارها را بهتر پیدا کنند. قرار گرفتن در نتایج برتر گوگل، به رونق این کسبوکارها کمک مؤثری میکند.
روشهای مختلفی برای دیدهشدن در نتایج برتر گوگل وجود دارند که ازجمله مهمترین آنها میتوان به سئو، تبلیغات گوگل (گوگل ادز)، بارگذاری ویدیو در آپارات و یوتیوب و رپورتاژ آگهی اشاره کرد. درصورتیکه بهتازگی فعالیت تجاری خود در فضای مجازی را شروع کردهاید و میخواهید درباره این روشها بیشتر بدانید، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میدهیم. در ادامه، به معرفی و بررسی هریک از این روشها میپردازیم.
سئو
سئو مهمترین راه برای نمایش سایت در صفحه اول گوگل است. به عبارت بهتر، از طریق سئو میتوانید صفحات وبسایت و محتوای خود را طوری بهینهسازی کنید که در نتایج جستجوی گوگل بهتر و زودتر از همه دیده شوند. برای بهبود سئوی یک وبسایت، باید اقدامات مختلفی انجام دهید که مهمترین آنها به شرح زیر هستند.
تمرکز بر نوشتن یک محتوای باکیفیت و منحصربهفرد
مطالب و محتوای متنی وبسایت باید با هدف بالا آوردن سایت در گوگل و برآوردن انتظارات خوانندگان آن وبسایت نوشته شوند. هدف قرار دادن کلمات کلیدی استراتژیک در برنامه محتوا و انتخاب کلمههای کلیدی مناسب و انجام اقداماتی نظیر تحقیقات و بررسی SERP برای کلمات کلیدی و درک استراتژیهای رقبا به بهبود محتوا کمک میکنند.
پس از انتشار محتوا در وبسایت، میتوان آن را از طریق شبکههای اجتماعی همچون لینکدین و اینستاگرام به مخاطبان معرفی کرد. تهیه یک نمایه گوگل معتبر برای کسبوکار خود، استفاده از اینفلوئنسرها برای تبلیغ محصولات و حتی تبلیغ در صفحه اول گوگل، از جمله اقداماتی است که به ارتقای محتوا کمک میکنند.
بهبود تجربه کاربری مخاطبان
وقتی مشتری به وبسایت شما مراجعه میکند، باید بتواند در کوتاهترین زمان به پاسخ سؤالات یا نیازهای خود از جستجوی اینترنتی برسد. برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد، وبسایت باید به روشهای مختلف بهینهسازی شده باشد. وبسایت باید با چیدمان بصری جذاب و ساده، بهراحتی قابل پیمایش باشد.
بهعلاوه، باید تصاویر و ویدیوهای موجود در وبسایت در قالب و ابعاد مناسب بهینهسازی شده باشند تا سرعت لود شدن صفحه افزایش یابد. درنهایت، محتوای وبسایت باید به گونهای بهینهسازی شده باشد که در صفحه مرورگر دستگاههای الکترونیکی مختلف بهویژه تلفن همراه بهخوبی نمایش داده شود.
بهینهسازی عناصر موجود در صفحات وبسایت
وقتی صحبت از سئو بهعنوان ابزاری برای نمایش سایت در صفحه اول گوگل میشود، کوچکترین جزئیات اهمیت مییابند. همه عناصر بهکاررفته در صفحات وبسایت از جمله متاتگها، هدینگها و حتی طرح کلی مطالب وبسایت به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک میکنند تا بفهمند که محتوای آن وبسایت چیست. به همین منظور، پیشنهاد میشود که کلمات کلیدی علاوهبر محتوا، در هدینگها نیز قرار داده شوند. بهکاربردن متاتگهای مختصر و مفید نیز در بهبود ساختار محتوای وبسایت و عناصر بهکاررفته در آن نقش بهسزایی دارد.
رصد کردن رتبه وبسایت و بهروزرسانی استراتژی خود
اجرای روشهای فوق، بهتنهایی موجب بالا آوردن سایت در گوگل نمیشود. الگوریتمهای موتورهای جستجو همیشه در حال تغییر و تکامل هستند؛ بنابراین، مسئول سئوی یک وبسایت باید بهطورمرتب، رتبه این سایت را در گوگل ارزیابی کند. با نظارت بر رتبه وبسایت، نقاط قوت و ضعف آن از نظر سئو مشخص خواهند شد و از این روش میتوان استراتژی خود را مطابق با آنچه موتور جستجوی گوگل به دنبال آن است، هماهنگ کرد.
استفاده از این روشها در کنار یکدیگر، در استراتژی محتوای یک وبسایت نقش مهمی دارند. درحقیقت، برای بهینهسازی یک وبسایت در موتور جستجوی گوگل، که مرجع اصلی بسیاری از کاربران فضای مجازی است، میتوان از این روشها بهره برد.
تبلیغات گوگل یا گوگل ادز
افزایش میزان فروش از طریق گوگل بهواسطه قرارگرفتن در رتبههای برتر، یکی از مهمترین اهداف بیشتر کسبوکارهای آنلاین است. یکی از بهترین روشهایی که میتواند یک کسبوکار را روی یکسری عبارت خاص و مهم به نتایج برتر جستجوی گوگل برساند، استفاده از سرویس گوگل ادز است. مهمترین مزایای تبلیغات گوگل به شرح زیر هستند:
کمک به شناختهتر شدن یک برند
تبلیغات گوگل تضمین میکند که نام یک برند به شکلی متمایز در نتایج جستجوی گوگل به نمایش درمیآید. مشتریانی که کلمات کلیدی مرتبط با کلمات کلیدی مورد نظر یک وبسایت را جستجو میکنند، ابتدا متوجه این وبسایت و برند مربوط به آن میشوند. علاوهبراین، با استفاده از گوگل ادز، تبلیغات یک برند هدفمند میشوند و میتوان مخاطبان را براساس مواردی مانند موقعیت جغرافیایی یا دورههای زمانی خاص دقیقاً مورد هدف قرار داد.
جذب مشتریان بالقوه
با استفاده از تبلیغات گوگل، میتوان کاربرانی که فعالانه محصولات و خدمات مشابه محصولات و خدمات یک برند را جستجو کردهاند، هدف قرار داد. بهاینترتیب، امکان جذب مشتریان بالقوه بیشتری فراهم خواهد شد. بهعلاوه، با استفاده از سرویس گوگل ادز، امکان استفاده از افزونههایی که اطلاعات بیشتری به مخاطب میدهند نظیر اطلاعات مکانی یا لینکهای اضافی برای صفحات لندینگ اصلی یک وبسایت وجود خواهد داشت. از این راه، تعامل کاربران با وبسایت موردنظر افزایش مییابد و احتمالا اینکه به مشتریان ثابت آن وبسایت تبدیل شوند، بیشتر خواهد شد.
ارائه نتایج قابل اندازهگیری
با استفاده از سرویس گوگل ادز میتوان وضعیت یک وبسایت و تبلیغات آن را بهتر تجزیه و تحلیل کرد. معیارهایی مانند CTR، نرخ تبدیل، هزینه به ازای کلیک (CPC) و بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS) در سرویس گوگل ادز، در نهایت، به بهبود سرمایهگذاری و بهینهسازی کمپینهای تبلیغاتی برای استفاده مؤثر از بودجه تبلیغات یک کسبوکار کمک میکنند.
بهتر و سریعتر به نتیجه رسیدن
برخلاف روشهای بازاریابی سنتی که ارزیابی نتایج آنها زمان بیشتری میطلبد، نتایج گوگل ادز، بلافاصله پس از اجرای کمپین تبلیغاتی نمایان میشوند. در این سرویس میتوان بهسرعت کمپینهای تبلیغاتی را راهاندازی کرد و در عرض چند ساعت پس از تنظیم تبلیغات خود، میزان ترافیک وبسایت، فروش و مواردی مانند آن را مورد بررسی قرار داد.
بارگذاری ویدیو در یوتیوب یا آپارات
روش دیگری که برای نمایش سایت در صفحه اول گوگل بهکارمیرود، بارگذاری محتوای ویدیویی است. برای این منظور، میتوان یوتیوب یا آپارات را انتخاب کرد. پس از آن، باید ویدیو یا ویدیوهایی باکیفیت، کاربردی و کاملاً مطابق با نیاز کاربران و مخاطبان هدف خود تولید کرد. درصورتیکه پیش از تولید این محتوای ویدیویی، درباره مخاطب هدف کسبوکار تحقیقات دقیق و کاملی انجام شود و تمام عناصر جذابیت محتوای ویدیویی در آن رعایت شوند، میتوان به دیدهشدن این ویدیو توسط کاربران مورد نظر امیدوار بود.
در این ویدیو یا در بخش توضیحات مربوط به آن نیز میتوان جملاتی نظیر «جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت ما مراجعه کنید.» یا «اطلاعات بیشتر در وبسایت ما به نشانی…» درج کرد؛ بهاینترتیب، مخاطبی که از ویدیوی مورد نظر خوشش آمده، به کلیککردن روی لینک وبسایت کسبوکار ترغیب میشود و نتیجه، بالا آوردن سایت در گوگل خواهد بود.
رپورتاژ آگهی
هر وبسایت بهینهسازی شده مطابق با اصول سئو، علاوهبر لینکهای داخلی که در مطالب آن وبسایت به یکدیگر لینک داده شدهاند، بکلینکهایی دارد. این بکلینکها به وبسایت اعتبار خوبی میبخشند و شانس آن را برای برای رسیدن به نتایج برتر گوگل روی عبارتهای مختلف افزایش میدهند. یکی از روشهای ایجاد این بکلینکها، انتشار رپورتاژ آگهی است.
رپورتاژ آگهی به محتوایی متنی یا ویدیویی گفته میشود که مطابق با نیاز کاربران، در یک رسانه پربازدید و مهم منتشر میشود. پس از انتشار این محتوا، این امکان وجود دارد که در نتایج برتر گوگل قرار بگیرد و کاربران زیادی با کسبوکاری که درخواست انتشار رپورتاژ را داده و خدمات آن، آشنا شوند. نکته مهمی که درباره رپورتاژ آگهی باید به آن توجه داشت این است که کسبوکاری که این محتوا را منتشر میکند، لزوماً وبسایت ندارد؛ حتی بدون وبسایت نیز میتوان کسبوکار خود را در رسانههای مجازی و با انتشار رپورتاژ تبلیغ کرد.
بهترین روش برای قرارگرفتن در رتبه های برتر گوگل کدام است؟
برای نمایش سایت در صفحه اول گوگل، روشهایی وجود دارند که هر کسبوکاری باید آنها را بداند. سئو، تبلیغات گوگل یا گوگل ادز، بارگذاری ویدیو در یوتیوب یا آپارات و انتشار رپورتاژ آگهی در رسانههای پربازدید، بهترین روشهایی هستند که میتوان برای بالا آوردن سایت در گوگل به کار برد.
برای رسیدن به رتبههای برتر در یکسری عبارت مهم در زمان کوتاه، بهترین گزینه گوگل ادز است. برای موفقیت درازمدت و قرارگرفتن در نتایج برتر بهشکل پایدار، سرمایهگذاری روی سئو میتواند جذاب باشد. برای افرادی که تمرکز زیادی روی محتواهای ویدیویی دارند، فعالیت در یوتیوب و آپارات میتواند گزینه مناسبی باشد. اگر بهدنبال دیدهشدن کسبوکارتان توسط افراد زیادی در یک زمان کوتاه هستید یا قصد تبلیغ مؤثرتر را دارید، انتشار رپورتاژ در رسانههای پربازدید گزینه بسیار مناسبی است. در هر صورت، انتخاب هر یک از این روشها، به نیاز شما و منابعی که در اختیار دارید، بستگی خواهد داشت.