آپلود با لینک مستقیم

با مراحل زیر‌سازی سقف کاذب کناف آشنا شوید

با مراحل زیر‌سازی سقف کاذب کناف آشنا شوید

یکی از جدید‌ترین متریال‌ها و سازه‌هایی که در ساخت بنا استفاده می‌شود کناف است. کناف دارای مزیت‌ها و کاربرد‌های زیادی است و می‌توان آن را به صورت سقفی و دیواری، در هر نوع ساختمانی تعبیه نمود. اولین مرحله ساخت این سازه، زیرسازی سقف کناف است که به دلیل اهمیت بالایی که دارد، می‌بایست به صورت کاملا اصولی و حرفه‌ای انجام شود. در ادامه، درباره مراحل زیرسازی کناف و مزایای آن صحبت خواهیم کرد. با کیان دکور همراه باشید…

 

روند زیرسازی کناف

کناف‌ها هم به صورت دیواری و هم به صورت سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کناف سقف که دارای طرح‌ها و شکل‌های بسیار متنوعی است، عموما علاوه بر زیباسازی دکوراسیون داخلی، برای مخفی کردن تاسیسات سرمایشی، گرمایشی و الکتریکی به کار می‌رود.

دیوار کناف به صورت پوششی برای دیوارها تعبیه می‎شود و تمامی سیم کشی‌ها و لوله‎کشی‌های ساختمان را مخفی می‌کند. از آنجایی که کناف را به صورت کاملا سفارشی طراحی کرده و می‌سازند، می‌توانید با توجه به سلیقه خود، هر طرح و شکلی که متناسب با فضای داخلی ساختمان است را اعمال نمایید.

یکی از مزایای سقف کاذب کیان دکور، این است که امکان استفاده آن برای محیط‌های مرطوب و شرجی است. به همین دلیل، در سال‌های اخیر استفاده از کناف در پروژه‌هایی نظیر سقف کاذب حمام رواج چشمگیری داشته است.

زیرسازی کناف که به آن شاسی کشی کناف نیز گفته می‌شود، یکی از ابتدایی‌ترین مراحل نصب کناف است. زیرسازی می‌بایست طبق اصول خاصی انجام شود و تمامی نکات فنی در زیرسازی، طبق استانداردهای لازم رعایت شوند. در شاسی کشی کناف، مواردی نظیر ارتفاع استاندارد، فاصله آویز، وزن زیرسازی و… به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

نحوه اجرای زیرسازی سقف کناف

نحوه اجرای زیرسازی سقف کناف

برای شاسی کشی سقف کاذب و سایر اتاق‌های ساختمان، روند تقریبا یکسانی طی می‌شود. قبل از اینکه نحوه اجرای شاسی را توضیح دهیم، بهتر است با برخی مفاهیم و واژه‌ها آشنا شویم:

  •     پنل/پروفیل: از پروفیل‌هایی نظیر پروفیل MR، FM، RG و… که دارای ضخامت‌های مختلفی هستند، برای شاسی کشی سقف‌های گچبری استفاده می‌شود.
  •     سازه نگهدارنده صفحات (A): این سازه به صورت یک یا دو طرفه نصب شده و در لایه‌های زیرین استفاده می‌شود. از معروف‌ترین سازه‌هایی که در اجرای سازه نگهدارنده صفحات استفاده می‌شوند می‌توان به سازه F47 اشاره کرد.
  •     سازه F47: سازه‌ای باربر است که به صورت افقی بر روی سقف‌های گچبری متصل می‌شود.
  •     سازه باربر C: اجرای این سازه نیز معمولا با استفاده از سازه F47 انجام می‌شود و قابلیت تحمل وزن صفحات دیگر را دارد.
  •     آویز (D): این نوع سازه معمولا با سازه C48 یا UH36 اجرا می‌شود و سازه اصلی را به سقف متصل می‌کند.
  •     سازه U36: سازه‌ای غیر باربر که از پروفیل F47 آویز می‌شود.
  •     سازه تراز سقف (B): این سازه برای تراز کردن سقف و همچنین متصل کردن سقف ثانویه به دیواره‌های کناف استفاده می‌شود. علاوه بر این، می‌تواند از ایجاد درز و فاصله بین کناف و سقف جلوگیری کند. از معروف‌ترین سازه‌هایی که در اجرای سازه تراز سقف استفاده می‌شوند می‌توان به L25 اشاره نمود.
  •     سازه L25: سازه‌ای غیر باربر که به صورت نبشی نصب می‌شود.
  •     سازه استاد: این سازه با نام پروفیل C نیز شناخته می‌شود و به صورت عمودی بر روی قاب فولادی دیوار نصب می‌شود.
  •     سازه رانر: این سازه که با نام پروفیل U نیز شناخته می‌شود، به صورت افقی بر روی قاب فولادی دیوار نصب می‌شود.
  •     قطعه اتصال سازه به سازه (E): از این قطعه برای اتصال سازه فوقانی و سازه تحتانی استفاده می‌شود. این قطعه با ایجاد شبکه فلزی، سازه باربر را به سازه نگهدارنده صفحات متصل کرده و آن را محکم نگه می‌دارد.
  •     قطعه اتصال سقفی (F): از این قطعه برای اتصال سازه آویز به سقف اصلی استفاده می‌شود.
  •     قطعه اتصال مستقیم (G): چنانچه سقف ثانویه ارتفاع کمی داشته باشد، از این قطعه به جای آویز برای اتصال سازه نگهدارنده به سقف استفاده می‌شود.

همچنین، در شاسی کشی کناف، از وسایلی نظیر پیچ و مهره، رول بولت و پیچ فشنگی برای نصب و محکم کردن سازه استفاده می‌شود.

به طور کلی، شاسی کشی کناف دارای 2 تیپ می‌باشد که در ادامه، درباره زیرسازی تیپ A و تیپ B صحبت خواهیم کرد.

 

نحوه زیرسازی کناف تیپ A

نحوه زیرسازی کناف تیپ A

 

کناف تیپ A با نام سازه دو طرفه نیز شناخته می‌شود و هر چه مصالح بیشتری در ساخت آن مصرف شود، به همان اندازه هزینه ساختش افزایش می‌یابد. از کناف تیپ A در موارد زیر استفاده می‌شود:

  •     سقف‌هایی که مساحت زیادی دارند (معمولا مساحت بیشتر از 40 الی 50 متر مربع) مانند سقف کاذب استخر و…
  •     زمانی که دهانه کناف، طول بیشتر از 4 متر داشته باشد.

قبل از اینکه عملیات زیرسازی را شروع کنند، ابتدا از استحکام سقف و قدرت تحمل وزن آن اطمینان حاصل می‌کنند. سپس، زیرسازی را طبق مراحل زیر انجام می‌دهند:

 

مرحله اول

در مرحله اول، سازه L25 را با توجه به ارتفاع استاندارد کناف، هم‎تراز با صفحات گچی نصب می‌کنند. ارتفاع استانداردی که برای کناف در نظر گرفته می‌شود، با توجه نوع پروژه مشخص می‌شود. سپس، سازه UH36 که نوعی سازه آویزی است را از یک طرف به سقف و از طرف دیگر به سازه F47 متصل می‌کنند.

فاصله UH36 با کناف، با توجه به لایه‌های پنل و جدول بارگذاری مشخص می‌شود. به عنوان مثال، چنانچه تنها از یک لایه پنل 12.5 میلیمتری در زیرسازی استفاده شود، فاصله سازه UH36 65 سانتی‎متر خواهد بود. اگر از دو لای پنل استفاده کنید، فاصله به 55 سانتی‎متر تغییر خواهد کرد.

 

مرحله دوم

پس از اتمام مرحله اول، سازه F47 توسط ابزار مخصوص نصب می‌شود. فاصله سازه F47 با توجه به اینکه در زیرسازی از چه پنلی ( 120 سانتی‎متری یک لایه یا 95 سانتی‎متری دو لایه) استفاده شود، متغیر است.

 

مرحله سوم

پس از نصب سازه باربر، نوبت به نصب سازه‌ها و پنل‌های تحتانی می‌رسد. پنل‌های تحتانی با توجه به طول کلی پنل، در فواصل مشخصی از یکدیگر نصب می‌شوند. عمل نصب این پنل‌ها با استفاده از قطعه‌ای به نام کلیپس انجام می‌شود و در پایان، شبکه‌ای فلزی متشکل از سازه‌های فوقانی و تحتانی تشکیل می‌شود.

 

مرحله چهارم

در این مرحله که مرحله آخر شاسی کشی کناف محسوب می‌شود، کار پنل‎زنی نهایی انجام می‌شود. با استفاده از پیچ و مهره‌های مخصوص، پنل‌های نهایی را در فواصل مشخص و استاندارد در کنار یکدیگر نصب می‌کنند. پس از این کار، درزگیری کناف انجام می‌شود تا تمام ترک‌ها و درز‌های باز کناف پوشانده شده و سطح یکدست و یکنواختی حاصل شود.

 

شاسی کشی کناف تیپ B

شاسی کشی کناف تیپ B با نام شاسی کشی یک طرفه نیز شناخته می‌شود و نسبت به شاسی کشی تیپ A سرعت بالاتری دارد و با هزینه و زمان کمتری انجام می‌شود. از شاسی کشی کناف تیپ B برای زیرسازی سقف‌هایی که کمتر از 50 متر مربع هستند و یا دهانه کمتر از 4 متر و ارتفاع کمتر از 45 سانتی‎متر دارند استفاده می‌شود.

با این حال، اگر مساحت کار زیاد باشد و کارفرما درخواست کناف کاری با سرعت عمل بیشتر را داشته باشد، از شاسی کشی تیپ B استفاده می‌شود. در چنین مواردی، کناف تعبیه شده به احتمال زیاد ایمن نمی‌باشد و در صورت نبود ناظر، ممکن است در آینده خطر‎آفرین باشد.

در شاسی کشی تیپ B، ابتدا سازه UH36 از یک طرف به سازه باربر F47 و از سمت دیگر به سقف متصل می‌شود. فاصله کناف از سقف نیز به تعداد و ضخامت پنل‌ها بستگی دارد.

 

نکات فنی طریقه شاسی کشی کناف

کناف‌ها در انواع رنگ‌ها، اندازه‌ها و طرح‌های مختلف ساخته می‌شوند و چنانچه در طراحی و نصب آن، از افراد ماهر و با تجربه کمک گرفته شود، می‌توانند زیبایی منزل و ساختمان شما را چند برابر کنند. شاسی کشی صحیح و اصولی، باعث بالا رفتن طول عمر و امنیت کناف می‌شود. بدین منظور، می‌بایست در زمان شاسی کشی، نکات و الزامات خاصی رعایت شوند تا نتیجه کار قابل قبول باشد.

در ادامه، با برخی از نکات کلیدی و با اهمیت در زمان شاسی کشی آشنا می‌شویم:

  •     قبل از اینکه اقدام به زیرسازی نمایید، باید از مهندسین و افراد ماهر در این زمینه بخواهید تا مقاومت و قدرت تحمل بار سقف را بررسی نمایند و در صورت تایید آن‌ها، اجرا و نصب را شروع نمایید.
  •     یکی از مواردی که قبل از زیرسازی کناف باید انجام شود، مشخص کردن خط تراز سقف بر روی دیوار‌های جانبی است. با این کار، از کج شدن کناف جلوگیری خواهید کرد. تراز کردن هم می‌تواند به وسیله تراز لیزری و هم به وسیله تراز دستی انجام شود.
  •     بهتر است از شاسی کشی کناف بر روی دیواری که نازک کاری دارد بپرهیزید. این کار به افزایش مقاومت و زیبایی بیشتر سقف کمک می‌کند.
  •     در زمان زیرسازی، از نصب آویز‌ها به سقف کاذب یا سقف ثانویه بپرهیزید.
  •     قبل از زیرسازی، پیچ و مهره و ابزار با کیفیت و مقاوم را تهیه نمایید. تهیه پیج و مهره‌های بی‌کیفیت که هزینه کمتری دارند، می‌توانند در آینده خسارت زیادی را وارد کنند.
  •     برخی از کناف کاران برای کم کردن هزینه‌ها، تعداد آویز‌ها را از تعداد استانداردی که در جدول فنی نوشته شده، کمتر در نظر می‌گیرند. این کار باعث ترک خوردن کناف در آینده و وارد شدن خسارت می‌شود.

 

این محتوا تبلیغاتی بوده و توسط آگهی دهنده نگارش شده است. یو آپلود در قبال آن مسئولیتی ندارد.
1/5 - (3 امتیاز)

کوتاه کننده لینک
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.