آپلود با لینک مستقیم

سایت whois چیست و چه کاربردی دارد؟

سایت whois چیست و چه کاربردی دارد؟

در این جا حواهیم گفت که سایت whois چیست. WHOIS یک منبع عالی برای به دست آوردن آنچه در مورد دامه نیاز دارید است. شما میتوانید اطلاعات تماس مالک دامنه را پیدا کنید، با آنها ارتباط برقرار کنید و ببینید آیا آنها برای پیشنهادات آماده هستند یا خیر. سایت هویز چیست و چگونه می‌توان صاحب نام دامنه مربوطه را شناسایی کرد؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت سایت whois چیست و با کاربردهای آن آشنا خواهیم شد.

 هویز چیست؟

تا به امروز بیش از 360 میلیون ثبت و خرید دامنه انجام شده است. هر کسی از افراد، سازمان‌ها گرفته تا دولت‌ها می‌تواند نام دامنه را ثبت کند.

نام دامنه هویت یک وب سایت است. برای هویت و مکان یک برند به اندازه آدرس فیزیکی آن اهمیت دارد. در حالی که ما می دانیم که وب سایت ها با نام های مختلفی عرضه می شوند، همه نمی توانند تشخیص دهند که نام دامنه چیست.

نام دامنه رشته ای از متن یا کاراکترهایی است که افراد برای دسترسی به وب سایت شما در مرورگر تایپ می کنند. به عبارت دیگر، نام دامنه آدرسی است که می توان وب سایت شما را با آن قرار داد.

به عنوان مثال، www.webramz.com یک نام دامنه است. اکنون در دسترس بودن نام دامنه را بررسی کنید. جهت ثبت دامنه شما می بایست اطلاعات خود را به عنوان مالک دامنه به شرکت ثبت کننده ارائه دهید.

ثبت کننده هر دامنه باید اطلاعات تماس اولیه مانند: نام، ایمیل، آدرس، شماره تلفن و مخاطبین اداری و فنی را ارائه دهد. این اطلاعات به عنوان “داده‌های WHOIS” شناخته می‌شود.

داده‌های WHOIS در یک پایگاه داده ایزوله و مرکزی بوده و توسط نهادهای مستقلی که به عنوان «ثبت‌کنندگان» و «رجیسترها» شناخته می‌شوند، اداره می‌شود.

ثبت کنندگان، نهاد معتبر ICANN هستند که ثبت نام دامنه و تخصیص آدرس IP برای نام دامنه را تسهیل می‌کنند. نمونه‌هایی از ثبت کننده‌های دامنه محبوب عبارتند از Godaddy، NameCheap، BlueHost و غیره.

رجیستری‌ها سازمان‌هایی هستند (تحت قرارداد با ICANN) که دامنه‌های سطح بالا (TLD) را مدیریت می‌کنند. به عنوان مثال، Verisign رجیستری است که .com و .net TLD را مدیریت می‌کند. NIXI . نیز TLD را مدیریت می‌کند.

whois چگونه کار می‌کند؟

whois چگونه کار می‌کند؟

WHOIS مخفف نیست. این به معنای واقعی کلمه “چه کسی است” است و یک پایگاه داده است، نه یک وب سایت که توسط ICANN، شرکت اینترنتی برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته، و ثبت‌کنندگان تأییدشده آن (فروشندگان نام‌های دامنه) و رجیستری‌ها (.com، .info، .gov، و غیره) مدیریت و تنظیم می‌شود.

WHOIS یک پایگاه داده غیرمتمرکز است که توسط ثبت کنندگان تایید شده از طرف همه اداره می‌شود. این پایگاه داده شامل هر نام دامنه ای است که تا به حال ثبت شده است و برخی از اطلاعات اولیه در مورد مالکیت آنها و زمانی که آنها آنها را خریداری کرده اند، استفاده می‌شود.

هر زمان که در وب سایتی که خدمات دامنه ارائه می‌دهد به دنبال نام دامنه می‌گردید، موتور جستجو از WHOIS می‌پرسد تا داده‌ها را برای نام‌های دامنه مشابه بررسی کند.

سپس سایت پایگاه داده را جستجو می‌کند، متوجه می‌شود که آیا نام دامنه در WHOIS ثبت شده است یا خیر، و در نتیجه در دسترس بودن آن را تعیین می‌کند و نام‌های مشابهی را ارائه می‌دهد که ثبت نشده اند.

whois چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

whois چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

جستجوی WHOIS روشی است که با استفاده از آن می‌توانید از پایگاه داده عمومی‌WHOIS برای دریافت داده‌های WHOIS یک نام دامنه مشخص پرس و جو کنید.

رکورد WHOIS شامل موارد زیر است:

نام دامنه

شناسه دامنه رجیستری

سرور WHOIS ثبت کننده

URL ثبت کننده

تاریخ به روز رسانی

تاریخ ایجاد

تاریخ انقضای ثبت دامنه در دفتر ثبت

ثبت نام دامنه

ایمیل تماس با مالک نام دامنه

تلفن تماس با مالک نام دامنه

وضعیت دامنه

سازمان ثبت کننده

ایالت/استان ثبت کننده

کشور ثبت کننده

ایمیل ثبت نام کننده دامنه

سرورهای نام

DNSSEC

همانطور که در بالا ذکر شد، جزئیات ثبت نام دامنه در دسترس هر کسی است که به دنبال آن باشد. هرچند اطلاعات حداقل است اما جزئیات کافی برای تماس با مالک یا شخصی که نام دامنه را ثبت کرده است را ارائه می دهد.

با این حال، بسیاری از صاحبان دامنه از یک سرویس شخص ثالث برای ارسال نام استفاده می کنند تا از هویت خود در برابر تقلب، آزار و اذیت، ایمیل های هرزنامه، تماس های هرزنامه و لیست های بازاریابی محافظت کنند.

در مواردی که مالک به‌عنوان ثبت‌کننده فهرست نشده است، باید با ثبت‌کننده یا رجیسترار دامنه تماس بگیرید و آنها اطلاعات را به مالک واقعی دامنه ارسال می‌کنند.

فهرست برخی سایت‌ها و ابزار جستجوی WHOIS به شرح زیر می باشد:

whois.net

who.is

lookup.icann.org

godaddy.com/whois

whois.com/whois

name.com/whois-lookup

name.com whois search

mxtoolbox.com/Whois

چه کسانی به whois نیاز دارند؟

چه کسانی به whois نیاز دارند؟

پیدا کردن اینکه چه کسی صاحب نام دامنه است ساده است، اما یک استراتژی برای آن وجود دارد. ابتدا، نام دامنه‌هایی را که به آن‌ها علاقه دارید شناسایی می‌کنید. سپس، در صورت وجود آنها را خریداری می‌کنید یا اطلاعات مالک را با استفاده از WHOIS به دست می‌آورید. راه‌های مختلفی برای استفاده از پایگاه داده WHOIS وجود دارد، از مراجعه به یک ارائه دهنده میزبانی وب یا ثبت کننده نام دامنه گرفته تا دسترسی مستقیم به WHOIS و پیمایش در میان تمام اطلاعات.

با توجه به اینکه اطلاعات تماس ثبت‌کنندگان می‌تواند تغییر کند، ثبت‌کننده‌هایی مانند Namecheap، GoDaddy، onlinenic و.. فرصت‌هایی را برای صاحبان نام دامنه فراهم می‌کنند تا اطلاعات دامنه WHOIS خود را ویرایش کرده و بررسی کنند.

مطابق با اصول ICANN، ارائه داده‌های نادرست یا امتناع از ارتقاء آن اطلاعات ممکن است باعث تعلیق یا لغو نام دامنه شود.

علاوه بر این، ICANN امکان ثبت شکایات را در صورت شناسایی اطلاعات جستجوی دامنه WHOIS، که ناقص یا اشتباه است، می‌دهد. در چنین مواردی، ثبت نام کنندگان باید اطلاعات را به نحو صحیح اصلاح کنند. با استفاده از این پروتکل تأیید، ICANN تلاش می‌کند تا بیشترین دقت را حفظ کند.

کلام آخر

سه گزینه اصلی برای خرید دامنه وجود دارد. ثبت دامنه، ارائه دهندگان میزبانی وب و سازندگان وب سایت.

در هر دسته، تعداد زیادی ارائه دهنده مختلف برای انتخاب خواهید داشت.

خرید دامنه از یک ثبت کننده دامنه مانند webramz.com تقریبا همیشه بهترین گزینه شما خواهد بود. این ارائه دهندگان در ثبت دامنه تخصص دارند، بنابراین بهترین قیمت، کیفیت و خدمات مشتری را در اینجا دریافت خواهید کرد. به علاوه، ثبت‌کننده‌های دامنه شما را مجبور نمی‌کنند که ثبت نام خود را با سرویس دیگری همراه کنید.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و مشاوره میتوانید با کارشناسان مجرب وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

 

این محتوا تبلیغاتی بوده و توسط آگهی دهنده نگارش شده است. یو آپلود در قبال آن مسئولیتی ندارد.
1/5 - (2 امتیاز)

کوتاه کننده لینک
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.