آپلود با لینک مستقیم

موارد مهم در تعمیر گیربکس اتوماتیک 206 که احتمالا نمیدانستید

گیربکس یکی از عناصر حیاتی در عملکرد و کارایی یک خودرو می‌باشد. خودروهای پر طرفدار سری 206 از شرکت پژو نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در ادامه به معرفی انواع گیربکس مورد استفاده در خودروهای این سری می‌پردازیم و همچنین به نگهداری و تعمیر گیربکس اتوماتیک 206 این جز حیاتی خودرو اشاره خواهیم کرد.

گیربکس‌های مختلفی که در این خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تأثیر مستقیمی بر عملکرد آن‌ها دارند. بنابراین، شناخت درست انواع گیربکس و راهکارهای تعمیر و نگهداری آنها، امری بسیار حیاتی برای انتخاب و مراقبت از خودروی 206 خواهد بود.

گیربکس دستی 206

تعمیر گیربکس دستی خودروی پژو 206 می‌تواند در برخی موارد پیچیده باشد. یکی از مشکلات شایع در تعمیر گیربکس اتوماتیک 206 ، مشکل روغن‌ریزی گیربکس می‌باشد. این مشکل عمدتاً ناشی از خرابی واشرها و کاسه نمدها در گیربکس است و در خصوص خودروهای تیپ 5 پژو 206 به مراتب رایج‌تر است.

گیربکس 206 تیپ 4

پژو 206 تیپ 4 به عنوان نسخه مونتاژ داخلی این خودرو شناخته می‌شد. این خودروها با موتور محبوب TU5 تجهیز شده بودند و از یک گیربکس اتوماتیک چهار سرعته بهره می‌بردند.

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها در تعمیر گیربکس اتوماتیک 206 نوع اتومات تیپ 4 و تیپ 6، حالت تیپ‌ترونیک است. در تیپ 4 این خودرو، حالت تیپ‌ترونیک وجود ندارد و تعویض دنده‌ها تنها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب گیربکس تیپ 4، متنوع بودن حالت‌های رانندگی است.

گیربکس 206 تیپ 6

پژو 206 تیپ 6 نسخه ارتقاء یافته‌ای از تیپ 4 است که بهبودهایی در سیستم گیربکس اتوماتیک ارائه داده است. این مدل از همان گیربکس AL4 استفاده می‌کند که در تیپ 4 مورد استفاده قرار می‌گرفت. با این حال، یکی از ویژگی‌های جذاب تیپ 6 حالت تیپ‌ترونیک است که به راننده این امکان را می‌دهد که به صورت دستی تعویض دنده‌ها را انجام دهد. این ویژگی به کاربران این اتومبیل امکان کنترل بیشتری در تجربه رانندگی ارائه می‌دهد.

گیربکس AL4

گیربکس AL4 که در خودروی 206 مورد استفاده قرار می‌گیرد، یکی از گیربکس‌های اتوماتیک بسیار پرکاربرد است. این گیربکس با پنج دنده عمل می‌کند، که چهار دنده برای حرکت به جلو و یک دنده برای حرکت به عقب دارد. گیربکس AL4 از نوع الکترومکانیکی است و توسط واحد کنترلی به نام EGS کنترل می‌شود.

یکی از ویژگی‌های برجسته این گیربکس، توانایی تطبیق بهترین الگوی تعویض دنده با نوع رانندگی فرد است. این گیربکس با داشتن دو حالت دستی و اتوماتیک برای تعویض دنده، به عملکرد بهینه خودرو کمک می‌کند. گیربکس AL4 در مجموع، یکی از انتخاب‌های مناسب برای خودروی 206 محسوب می‌شود.

اگر بخواهیم تعمیر گیربکس اتوماتیک ال نود و 206 ‌را موردبررسی قرار دهیم باید بگوییم که تفاوت دیگر ال نود اتوماتیک و 206 تیپ دو، در نوع گیربکس آن‌هاست. هرچند که کاربران می‌گویند گیربکس اتوماتیک تندر 90 خیلی از مواقع هنگام تعویض دنده صداهایی عجیب می‌دهد یا حتی به درستی کار نمی‌کند. حداکثر سرعت 206 تیپ 2 170 کیلومتر است که تا 180 را هم پوشش می‌دهد، این در حالی است که ال 90 175 کیلومتر را عنوان می‌کند اما امان از موتور پرسروصدا! بی شک این مورد در هنگام تعمیر گیربکس هم تاثیرگذار خواهد بود.

انواع سنسورها در گیربکس AL4 خودرو 206

این مدل از گیربکس ها دارای سنسورهای مختلفی هستند که به بهبود عملکرد ابتدا گیربکس و سپس خودرو کمک زیادی می کند.

سنسور سرعت ورودی

سنسور سرعت ورودی گیربکس، یکی از اجزای حیاتی در سیستم عملکرد گیربکس خودرو است. این سنسور با دقت اطلاعات مرتبط با سرعت چرخ‌های توربین گیربکس را به واحد کنترلی EGS ارسال می‌کند. این اطلاعات برای اهدافی از جمله تشخیص میران لغزش توربین و نظارت بر میزان لغزش ترمز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سنسور سرعت خودرو

سنسور سرعت خودرو اطلاعات سرعت را به ECU موتور ارسال می‌کند. این اطلاعات سپس به واحد کنترل گیربکس یا EGS منتقل می‌شوند. مهم ترین نکته این است که در تیپ 6، سنسور سرعت مستقیماً در گیربکس وجود ندارد و اطلاعات سرعت از طریق سنسور‌های چرخ‌ها به دست می‌آید.

سنسور دمای روغن

این سنسور دمای روغن را با دقت اندازه گیری کرده و این اطلاعات را به واحد کنترل گیربکس یا EGS ارسال می‌نماید. EGS سپس از این اطلاعات به منظور تنظیم فشار روغن و کنترل بهینه گیربکس در شرایط دمایی مختلف استفاده می‌کند. این کنترل دقیق و تطابق با دمای روغن موجب بهبود کارایی و عملکرد گیربکس در شرایط مختلف می‌شود.

سنسور فشار روغن

این سنسور فشار روغن را اندازه‌گیری کرده و این اطلاعات را به واحد کنترل گیربکس یا EGS ارسال می‌نماید. سپس EGS با استفاده از این اطلاعات، فشار مدار روغن را تنظیم می‌کند.

از چه روغنی برای گیربکس 206 استفاده کنیم؟

انتخاب و تعویض روغن گیربکس در خودروی 206 اتوماتیک بسیار اهمیت دارد. به منظور افزایش طول عمر و بهبود عملکرد خودرو، لازم است تعویض روغن گیربکس را جدی بگیرید. روغن گیربکس اتوماتیک 206 معمولاً ماندگاری کمی دارد. برای تشخیص زمان مناسب تعویض روغن، می‌توانید از رنگ و بوی روغن گیربکس استفاده کنید. اگر روغن به رنگ تیره تبدیل شده باشد، نشانه‌ی نیاز به تعویض روغن است. با تعویض منظم و استفاده از روغن مناسب، می‌توانید از هزینه‌های تعمیراتی پیشگیری کنید.

چه مشکلاتی ممکن است برای گیربکس 206 بوجود بیاید؟

گیربکس خودروی 206، مانند هر سیستم مکانیکی دیگری، ممکن است با گذشت زمان و افزایش کارکرد خودرو دچار فرسودگی و مشکلاتی شود. قطعات داخلی گیربکس تحت تأثیر فشار و حرکت مداوم دچار کاهش کارایی می‌شوند. از مشکلات متداول گیربکس 206 می‌توان به افت عملکرد دنده‌ها، لغزش یا حتی نشت روغن اشاره کرد. برای پیشگیری از این مشکلات و افزایش طول عمر قطعات گیربکس، سرویس‌های دوره‌ای و منظم بسیار حیاتی هستند. بنابراین، نگهداری و تعمیر به موقع گیربکس 206 از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نشانه های نیاز به تعمیر گیربکس ۲۰۶ چیست؟

در صورتی که موارد زیر رخ دهد، نشانه‌هایی از نیاز به چک و تعمیر گیربکس ممکن است ظاهر شوند: تقه‌زدن گیربکس، گاز هرز خوردن گیربکس، تعویض دنده به سختی، عدم حرکت خودرو در سربالایی، ایجاد ضربات شدید در گیربکس، کاهش شتاب خودرو، نشت روغن گیربکس، خلاصی خودرو و روشن‌شدن چراغ چک خودرو. این علائم ممکن است ناشی از خرابی‌های مختلف در گیربکس باشند و نیاز به تعمیر و تعویض قطعات ضروری را نشان می‌دهند. از این رو، در صورت ظاهر شدن هریک از این مشکلات، تعمیر گیربکس باید در اسرع وقت انجام شود تا از خرابی‌های جدی‌تر جلوگیری شود.

رفع مشکل تقه‌زدن گیربکس

مشکل تقه‌زدن گیربکس AL4، معمولاً در صورتی که خودرو بیش از حد گرم شود، ظاهر می‌شود. این مشکل اغلب به دلیل گرم شدن زیاد روغن گیربکس یا رقیق شدن آن ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی، قطعات شافت داخلی گیربکس ممکن است دچار خوردگی و سوختگی شوند. برای تعمیر این مشکل، لازم است ابتدا روغن گیربکس را بررسی کرده و در صورت نیاز تعویض کنید. همچنین، حفظ دمای عادی موتور و روغن گیربکس بسیار اهمیت دارد تا قطعات گیربکس دچار خرابی نشوند.

رفع مشکل گاز هرز زدن

گاز هرز خوردن گیربکس یکی از مشکلاتی است که ممکن است در گیربکس AL4 رخ دهد. وقوع این مشکل ممکن است به دلیل گرفتگی فیلتر روغن گیربکس باشد. بهترین راه حل در این مورد، تعمیر فیلتر روغن گیربکس است. بنابراین، در صورت مشاهده چنین مشکلی، بهتر است در اسرع وقت خودرو را به یک تعمیرگاه متخصص ببرید تا این مشکل برطرف شود و عملکرد گیربکس به حالت عادی بازگردد.

جمع بندی

با توجه به پیچیدگی مهندسی خودروهای فرانسوی، به خصوص مدل 206، تعمیر گیربکس این خودروها نیازمند مراجعه به مراکز تخصصی با دانش فنی و تجربه است. تعمیرات نادرست و توسط افراد غیرماهر ممکن است به وارد آمدن مشکلات جدید در گیربکس منجر شود.

انتخاب مطمئن برای گیربکس اتومات خودروی شما؛ اوتاناکار

یکی از مراکز تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک 206 و سایر خودروهای اتوماتیک مجموعه اوتاناکار است که بیش از 8 سال در زمینه تعمیر و خدمات گیربکس‌های اتوماتیک انواع خودروها تجربه دارد. تخصص این مرکز تعمیراتی در تعمیر انواع گیربکس‌های اتوماتیک خودروهای چینی، کره‌ای، ژاپنی، آلمانی، امریکایی، فرانسوی، ایتالیایی و… می‌باشد.

یکی از خدمات تعمیرگاه اوتاناکار، ارائه مشاوره و عیب‌یابی رایگان به مشتریان است. این تیم مجرب با بهره‌گیری از تخصص و تجربه خود، بهترین خدمات تعمیر و نگهداری گیربکس اتوماتیک را به مشتریان ارائه می‌دهد. برای دریافت خدمات ممتاز می توانید با بهترین مهندسین گیربکس اتومات کشور که در مرکز اوتاناکار فعال هستند، از طریق سایت به آدرس otanacar.com و یا شماره تماس 09127796177 در ارتباط باشید.

 

این محتوا توسط آگهی دهنده نگارش شده است. یو آپلود در قبال آن مسئولیتی ندارد.
1/5 - (4 امتیاز)

کوتاه کننده لینک
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.