آپلود با لینک مستقیم

چرا جوش میزنیم؟ بررسی علت جوش زدن و روش های خلاصی از آن

چرا جوش میزنیم

یکی از معضلات پوستی که گریبانگیر اکثر افراد در سنین مختلف می‌شود، جوش و آکنه است. اگر می‌خواهید درمان جوش را پیدا کنید، اول از همه باید به این سوال جواب دهید که چرا جوش می‌زنیم و چطور می‌شود که برخی از مواقع، تعداد جوش‌ها بسیار کم و برخی از مواقع، تعداد آن‌ها بسیار زیاد و غیر قابل کنترل می‌شود؟
امروز در کلینیک دکتر هنرور، قصد داریم به طور مفصل بگوییم که چرا جوش می‌زنیم و چگونه می‌توانیم با توجه به نوع جوش‌ها، جای آن‌ها را درمان کنیم؟ با ما همراه باشید…

منظور از جوش چیست؟

جوش یا همان چیزی که به آن آکنه نیز گفته می‌شود، یکی از شایع‌ترین اختلالات پوستی است که به جز اختلال در زیبایی، هیچ مشکلی در سلامتی فرد ایجاد نمی‌کند. در این اختلال، موارد مختلفی پوست نظیر سبوم (چربی طبیعی پوست)، مو، سلول‌های مرده و حتی باکتری‌ها در زیر منافذ پوستی تجمع کرده و با مسدود شدن منافذ، باعث برآمدگی‌های پوستی می‌شوند.
این برآمدگی‌ها می‌توانند به شکل جوش‌های قرمز، جوش‌های سفید، جوش‌های سر سیاه، ندول و انواع دیگر جوش پدیدار شوند. با انجام روش‌هایی نظیر پاکسازی پوست به صورت دوره‌ای و منظم، می‌توان تا حد زیادی از تشکیل جوش جلوگیری نمود.
به طور کلی، چیزی حدود 9.4 درصد از مردم کل دنیا، دچار جوش‌های مزمن و طولانی مدت می‌شوند. این جوش‌ها معمولا در سنین نوجوانی ظاهر شده و در بزرگسالان نیز دیده می‌شود. شایع‌ترین محل جوش‌های پوستی در نواحی صورت، کمر، سینه و شانه‌ها می‌باشد.

چرا جوش میزنیم؟

یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث ایجاد جوش در سنین نوجوانی می‌شود، بهم خوردن تعادل هورمون‌های بدن است. از آنجایی که افراد در سنین نوجوانی وارد دوراغ بلوغ می‌شوند، طبیعی است که بر روی پوست قسمت‌های مختلف بدن خود جوش‌هایی را مشاهده نمایند.
عدم تعادل هورمون‌ها در سنین بزرگسالی نیز دیده می‌شود. این مشکل در زنان بیشتر از مردان است و آن‌ها را ترغیب می‌کند تا برای از بین بردن جای جوش، از روش‌هایی نظیر میکرونیدلینگ و… استفاده نمایند. بروز جوش در زنان می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • تخمک‎گذاری؛
  • کیست تخمدان؛
  • استفاده از روش‌های هورمونی برای پیشگیری از بارداری.

برخی از دلایل (غیر هورمونی) دیگری که می‌توانند باعث ایجاد جوش در سنین مختلف شوند عبارتند از:

  • تحریک و آسیب پوست صورت؛
  • استرس و اضطراب بیش از حد؛
  • ژنتیک؛
  • سیستم ایمنی ضعیف بدن؛
  • کمبود ویتامین‌های ضروری پوست؛
  • ابتلا به بیماری‌های گوارشی؛
  • فشار‌های جسمی؛
  • عدم رعایت بهداشت شخصی و تجمع باکتری‌ها بر روی پوست؛
  • مصرف غذاهای فرآوری شده که حاوی چربی و شکر زیاد هستند؛
  • مصرف برخی از داروها نظیر کورتون و…

روش‌های از بین بردن جای جوش

روش‌های از بین بردن جای جوش

پس از فهمیدن این که چرا جوش می‌زنیم و چرا برخی از افراد بیشتر از سایرین دچار این عارضه می‌شوند، نوبت به درمان جای جوش و پیشگیری از آن می‌رسد.
روش‌های خانگی و تخصصی زیادی مانند لایه‌برداری، استفاده از لیزر آر اف فرکشنال و… برای از بین بردن جای جوش وجود دارند. می‌توانید با موافقت و تایید متخصص پوست و مو، از یکی از این روش‌ها یا ترکیبی از آن‌ها استفاده کرده تا جای جوش‌ها را با سرعت بیشتری از بین ببرید.
روش‌های خانگی از بین بردن جای جوش عبارتند از:

روغن سیاه دانه

یکی از روش‌های سنتی و قدیمی درمان جای جوش، استفاده از روغن سیاه دانه می‌باشد. بهتر است این روغن را از عطاری‌های معتبر تهیه نمایید.

عسل

عسل ماده‌ای طبیعی برای ترمیم هرگونه زخم و اسکار‌های پوستی است که از قدیم، مورد توجه طبیبان و پزشکان زیادی قرار داشته است.

آلوئه ورا

ژلی که از برگ‌های گیاه آلوئه ورا بدست می‌آید، می‌تواند جای زخم و جوش‌های پوستی را درمان کرده و التهابات را کاهش دهد.

آب لیموی تازه

آب لیموی تازه علاوه بر ترمیم جای زخم، می‌تواند لکه‌های پوستی را نیز کاهش دهد و باعث شفاف‌تر شدن پوست شود.
محصولات صنعتی برای از بین بردن جای جوش عبارتند از:

آلفا هیدروکسی اسید

کرم‌ها و محلول‌هایی که حاوی آلفا هیدروکسی اسید هستند، به لایه‌برداری پوست و از بین بردن جای جوش‌ها کمک می‌کنند.

اسید لاکتیک

اسید لاکتیک علاوه بر از بین بردن جای جوش، باعث از بین بردن لکه‌های پوستی و روشن‌تر شدن پوست می‌شود.

رتینوئید

اگر می‌خواهید جای جوش را با سرعت بیشتری درمان کنید، بهتر است صابون‌ها و شوینده‌هایی که حاوی رتینوئید هستند را خریداری نمایید.

روش‌های تخصصی برای از بین بردن جای جوش:

لیزر

یکی از کاربردی‌ترین و جدید‌ترین روش‌ها برای ترمیم جای جوش، استفاده از لیزر است. لیزر می‌تواند با فرستادن امواج و گرما به لایه‌های زیرین پوستی و تحریک آن به کلاژن‌سازی، روند بهبود را افزایش داده و جوانسازی را تسریع نماید.

درما براژن

این روش ترمیمی با تحریک پوست به کلاژن سازی، توسط پزشک متخصص پوست و در کلینیک‌های زیبایی انجام می‌شود.

لایه بردار‌های شیمیایی

چنانچه جای جوش‌ها زیاد و عمیق باشد، استفاده از لایه بردار‌های شیمیایی قوی توسط پزشک متخصص و ماهر، می‌تواند تا حد زیادی به روند درمان کمک کند. دقت کنید که استفاده از این روش نیازمند تجربه و تخصص زیاد است. درنتیجه، بهتر است توسط پزشک متخصص و در کلینیک زیبایی انجام شود.

میکرونیدلینگ

نیدلینگ نیز جزو جدید‌ترین و البته موثرترین روش‌ها برای جوانسازی پوست به شمار می‌رود. در این روش، سوزن‌های بسیار ریز به سطوح مختلف پوست نفوذ کرده و آن را وادار به تولید کلاژن می‌کنند.

مراقبت‌هایی برای جلوگیری از جوش زدن

مراقبت‌هایی برای جلوگیری از جوش زدن

نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید این است که همیشه نمی‌توانید از بروز جوش‌های پوستی جلوگیری کنید. زمانی که علت جوش به دلیل مواردی نظیر تغییرات هورمونی، فشار‌های روحی/جسمی، مصرف داروهایی که برای سلامت روانی و جسمانی لازم هستند و مواردی از این دست باشد، خواه یا ناخواه دچار جوش‌های پوستی خواهید شد.
اما خبر خوب این است که با رعایت برخی موارد، می‌توانید تا حد زیادی از تعداد جوش‌ها و مدت زمانی که روی پوست شما ظاهر می‌شوند بکاهید.
برخی از مهم‌ترین مراقبت‌های پوستی برای جلوگیری از ایجاد جوش عبارتند از:

  • هر روز پس از بیدار شدن از خواب، صورت خود را با آب ولرم و صابون مناسب شستشو دهید.
  • روبالشی و ملحفه‌های خود را هر چند وقت یکبار بشویید.
  • از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات خودداری کنید.
  • پس از هر بار شستشو و زمان‌هایی که احساس می‌کنید پوستتان در حال خشک شدن است، مقداری کرم مرطوب‌کننده مناسب را به آرامی روی پوستتان ماساژ دهید.
  • اگر عادت دارید همواره صورت و نواحی پر جوش را با دست خود لمس کنید، تمرین کنید که دیگر این کار را جز در مواقع لازم انجام ندهید.
  • هر زمان که قصد خرید لوازم آرایشی بهداشتی را دارید، محصولی را خریداری کنید در قسمت ترکیباتش چربی کمتری نوشته شده باشد و یا در قسمت توضیحات به ضد جوش یا ضد آکنه بودن آن اشاره شده باشد.
  • پس از مراجعه به منزل و قبل از خواب، آرایش باقی‎مانده روی صورت را با مواد شستشوی مناسب پاک کنید.
  • از لوازم آرایشی شخصی خود استفاده کنید و از قرض دادن و در اختیار دیگران قرار دادن آن‌ها خودداری کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات و غلات را در پیش بگیرید.
  • هر روز برای مدت زمان مشخصی ورزش نمایید.
  • محصولات و ترکیباتی که حاوی روغن‌های غیر طبیعی و مضر هستند را فراموش کنید؛ حتی اگر از بهترین و گران‌ترین برند‌ها باشند.
  • در روز‌های آفتابی و حتی ابری، مصرف کرم ضد آفتابی که SPF آن حداقل 30 است را فراموش نکنید.

 

این محتوا تبلیغاتی بوده و توسط آگهی دهنده نگارش شده است. یو آپلود در قبال آن مسئولیتی ندارد.
1/5 - (2 امتیاز)

کوتاه کننده لینک
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.