آپلود با لینک مستقیم

چگونه تکامل فناوری، نظارت دوربین مدار بسته سیستم امنیتی را بهبود می بخشد؟

دوربین های مداربسته در ابتدا در سال 1942 میلادی برای حفاظت از مناطق استراتژیک و سپس محله ها و خانه ها معرفی شدند و دقیقا مانند همسایه های پیگیر، به صورت 24 ساعته رویداد ها را زیر نظر داشتند.

از شوخی که بگذریم، اغلب جنایات زمانی اتفاق می افتند که کسی شاهد و ناظر نیست؛ ورود دوربین های مداربسته تحولی عظیم در فرهنگ نظارت و رسیدگی به جرم و جنایات و در آن سوی داستان، نحوه کار و تکنیک های مجرمان ایجاد کرد. امروزه دوربین های مداربسته در هر جایی که می توان تصور کرد برای استفاده های شخصی و عمومی کاربرد دارند؛

قوانین زیادی برای نحوه استفاده از آنها وضع شده است و در حال حاضر با آخرین تحولات ایجاد شده، کاربردهای خاص و جدید تری نیز یافته اند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت؛ سپس دو دوربین مداربسته به عنوان یک دوربین با کاربرد کلاسیک و یک دوربین با کاربرد های نوین را مقایسه خواهیم کرد.

انواع کاربرد دوربین مداربسته از گذشته تا کنون

هرچند اولین دوربین مداربسته در طول جنگ جهانی دوم و برای مشاهده لحظه شلیک راکت به کار گرفته شد؛ اما به طور عمومی دوربین های مداربسته در ابتدا برای از بین بردن نگرانی های امنیتی در دنیای واقعی گسترش همگانی پیدا کردند. هنوز هم این تجهیزات با پیشرفت های گوناگون دوربین های مداربسته از برندهای مطرحی چون داهوا، هایک ویژن، شیائومی و … به دنبال حل کردن نیازهای بشر و راحت تر کردن زندگی او هستند. بیش از 770 میلیون دوربین مداربسته در جهان برای وظایف گوناگونی از جمله نظارت بر املاک خصوصی و محل کار، نظارت بر کودکان و حیوانات خانگی و ایمنی آنها، نظارت به روش های هوشمند، تجزیه و تحلیل داده، تشخیص چهره، ثبت پلاک ماشین ها و … به کار گرفته می شوند.

بیش از 75 سال تلاش، تحقیق و توسعه و بکارگیری تکنولوژی های متفاوت در کمپانی های مطرحی چون دوربین های داهوا، هایک ویژن، سونی و دیگر تولیدکنندگان پیشگام، باعث این پیشرفت ها در دوربین های مداربسته شده است.

سیر تحول دوربین های مداربسته

در طول دهه 40 یعنی ده سال اولیه اختراع، دوربین های مداربسته تحول و پیشرفت چندانی نداشتند.

  • تحول عظیم اولیه در دهه 60 قرن بیستم اتفاق افتاد؛ در این دگرگونی با استفاده از سوئیچ این امکان فراهم شد که چند دوربین به جای چند مانیتور، به یک مانیتور واحد وصل شوند (هرچند هنوز فقط یکی از آنها در آن واحد قابل مشاهده بود).
  • در دهه 70 ادغام فناوری VCR امکان ضبط و تماشای تصاویر دوربین مداربسته در زمانی دیگر را به ارمغان آورد. درست در این زمان، فیلم های ضبط شده دوربین مداربسته به عنوان مدرک قضایی مورد استفاده قرار گرفتند.
  • هرچند اکوسیستم جدید فناوری نظارت در این دوره انقلابی بود؛ اما سهم زیادی هم از معایب داشت که بیشتر متوجه کیفیت تصاویر بود. فیلم های ضبط شده ای که دانه های تشکیل دهنده تصاویر در آن کاملا پیدا بود و وضوح کافی نداشتند و این چیزی نبود که قانون و نظم عمومی برای گرفتن نتایج محکم به آن قانع باشد.
  • برای رفع بیشتر این کمبودها، فناوری ضبط ویدیوی دیجیتال وارد شد که به عنوان DVR نیز شناخته می شود؛ این فرآیند، ضبط و نظارت را دیجیتالی می کند. با DVR، کیفیت ویدیو در رزولوشن های بالاتر بسیار بهتر بود و مشکلات معماری ضبط نیز از بین رفت؛ چرا که ذخیره سازی، دیگر به نوارهای ویدئویی وابسته نبود و درایوهای دیجیتالی که فضای بیشتری را برای فیلم و حذف خودکار پس از یک زمان خاص ارائه می کردند، همزمان با این فناوری وارد بازار شدند.
  • سپس سیستم های IP وارد بازار شدند که با یک قدم بزرگ و رو به جلو، به کاربران اجازه دادند تصاویر ضبط شده را نه فقط در محل ضبط، بلکه از راه دور نیز مشاهده کنند. اتصال به اینترنت، این امکان فوق العاده را به دوربین های مداربسته اضافه کرد و وضوح تصاویر را نیز ارتقاء داد.
  • نسل امروزی دوربین های مداربسته بسیار پیشرفته تر از نسل های قبلی خود است. ویژگی های برجسته این نسل را می توان اینگونه نام برد: قابلیت چرخش از همه طرف (PTZ)، استفاده از چندین لنز برای وضوح تصاویر و سایر اهداف مثل دید در شب، ضبط و انتقال صدا، تشخیص چهره و ردیابی مجرمان، تشخیص حرکت، حسگر های متنوع و پیشرفته، بهره گیری از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، فضای ابری و … .

مقایسه دو نمونه از دوربین ها مداربسته نسل جدید

دوربین های مداربسته نسل جدید در میزان بهره مندی از تکنولوژی یکسان نیستند؛ شناخت این تکنولوژی ها و مطالعه موردی آنها برای انتخاب دوربین مداربسته مناسب بسیار اهمیت دارد. برای نمونه، دو مورد از دوربین های بسیار پرفروش داهوا را بررسی کرده و نحوه مقایسه تکنولوژی ها در آنها را آموزش خواهیم داد. ویژگی هایی چون:

شکل ظاهری: دام و بالت

کیفیت تصویر: معمولا از 2 تا 8 مگاپیکسل

دید در شب: سیاه و سفید، رنگی وارم لایت، رنگی استارلایت

فناوری: آنالوگ یا تحت شبکه

امکانات اضافه و هوش مصنوعی: تشخیص حرکت، گریه نوزاد، چهره، نقشه حرارتی و غیره

زاویه دید: از 25 تا 180 درجه

قابلیت چرخش: دارد یا ندارد

دوربین 1239T1P:

این دوربین از برند داهوا دارای فناوری IP یا تحت شبکه است؛ به این معنی که از بستر اینترنت و کابل های شبکه برای انتقال تصویر استفاده می کند. می توان تصاویر دوربین مداربسته HDW1239T1P-LED داهوا را از راه دور تماشا کرد. نکته قابل توجه دیگر در این دوربین، فناوری دید در شب آن است. این دوربین با استفاده از تکنولوژی وارم لایت و بهره گیری از چراغ های تعبیه شده روی آن، تا برد 30 متر می تواند تصاویر رنگی و با کیفیت در طول شب ارائه دهد. شکل ظاهری این دوربین دام، سقفی یا گنبدی شکل است؛ به این معنی که به دلیل ویژگی های ظاهری و نیز نصب بر روس سقف، برای فضای داخلی مناسب است. میزان کیفیت این محصول FULL HD یا 2 مگاپیکسل است.

دوربین آیمو رنجر 2

دوربین آیمو رنجر 2، نمونه ای دیگر از دوربین های نوین پر استفاده و محبوب با کاربردی متفاوت است. این برند نیز زیر مجموعه برند داهوا بوده و یک دوربین با مصرف خانگی است که بیشتر به منظور مراقبت از نوزادان و کودکان به کار گرفته می شود.

این دوربین، زاویه دید مناسب 115 درجه داشته و علاوه بر آن قابلیت چرخش 360 درجه افقی و 80 درجه عمودی دارد. این دوربین جذاب از برند آیمو، بی سیم بوده و دید در شب 20 متری دارد و برای فضاهای داخلی چون خانه و اتاق خواب مورد استفاده است. تصاویر دوربین آیمو رنجر 2 به وسیله اینترنت به لپ تاپ یا گوشی موبایل فرستاده می شوند و می تواند تا 256 گیگ رم داخلی را ساپورت کند. همچنین این دوربین کیفیت FULL HD یا 2 مگاپیکسل ارائه می کند. انتقال صدای دو طرفه نیز ویژگی محبوب دیگر این دوربین است.

تشخیص حرکت و صدای غیرعادی و تعقیب سوژه، از دیگر فناوری های نوین این دوربین هستند که این دوربین را به یک بیبی کم فوق العاده تبدیل کرده اند. برای خرید هر یک از این دوربین ها می توانید به فروشگاه ها و نمایندگی های مطرح برندهای محبوب که گارانتی های معتبری نیز ارائه می کنند مراجعه کنید.

 

این محتوا توسط آگهی دهنده نگارش شده است. یو آپلود در قبال آن مسئولیتی ندارد.
1/5 - (2 امتیاز)

کوتاه کننده لینک
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.