آپلود با لینک مستقیم

تولید انواع ساندویچ پانل‌ های دیواری و سقفی در تهران

امروزه، پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده که مصالح ساختمانی نوین، با سبکی پیشرفته و مزایای بیشتر تولید شود؛ ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی نمونه‌ای از مصالح تولید شده با تکنولوژی جدید هستند.

قیمت انواع پانل های سقفی و دیواری

اگر قصد دارید ساختمانی بسازید، پیشنهاد می‌شود درباره پانل‌های دیواری و پانل سقفی آگاهی لازم را کسب کنید و درباره کاربردهای گسترده آن‌ها بدانید و سپس برای ساخت بنای ساختمانی خود اقدام کنید. در اینجا قرار است به طور کامل درباره ساندویچ پانل‌های دیواری و ساندویچ پانل‌های سقفی و ویژگی‌های آن‌ها توضیح بدهیم؛ با ما همراه باشید..

ساندویچ پانل چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی لازم است در ابتدا درباره ساندویچ پانل‌ها آگاهی کسب کنید و بدانید که ساندویچ پانل چیست و چه ساختاری دارد.

ساندویچ پانل نوعی از مصالح ساختمانی است که نسبت به مصالح ساختمانی مشابه خود سبک‌تر است و از ساختاری مرکب تشکیل شده؛ به این دلیل ساختار مرکبی دارد که از 3 لایه ساخته شده است؛ لایه رویی و زیری آن‌ عمدتاً از جنس فولاد است و لایه میان این دو فولاد، از مواد پلیمری که نرم و انعطاف‌پذیر هستند، تشکیل شده است. لایه پلیمری بین دو لایه فولادی، می‌تواند از پلی‌استایرن، پشم‌ شیشه، پشم سنگ، پلی‌اورتان و فوم xps تشکیل شود. این لایه به دلیل ساختاری که دارد می‌تواند به‌عنوان عایق نیز عمل کند. لایه فولادی ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی نیز می‌تواند از ورق گالوانیزه، ورق آلومینیوم و ورق آلوزینک ساخته شود.

انواع مدل های ساندویچ پانل در ایران

ساندویچ پانل‌ها به‌طورکلی به‌عنوان پوشش یا دیوار یک بنا استفاده می‌شوند؛ البته به دلیل اینکه انواع مختلفی دارند، باعث شده کاربردهای گسترده‌ای نیز داشته باشند. در پایین برای شما درباره هر یک از پانل‌های دیواری و پانل سقفی و انواع مختلف هرکدام صحبت شده است.

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل‌های ساختمانی همان‌طور که گفته شد به دو دسته ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی تقسیم می‌شوند که هرکدام از این دو ساندویچ پانل‌ها کاربردهای متفاوت و انواع مختلفی دارند.

پانل دیواری مزایا

پانل‌های دیواری برای استفاده به‌عنوان دیوار پیش‌ساخته کاربرد دارد و دولایه بالا و پایین این نوع از ساندویچ پانل‌ها، 0.5 میلی‌متر ضخامت دارند و معمولاً از جنس آلوزینک هستند. لایه بین دولایه بالایی و پایینی پانل‌های دیواری، 4 تا 20 سانتی‌متر ضخامت دارد و این لایه نیز به طور معمول از پلی‌اورتان ساخته شده است.

ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی با توجه‌ به انواعی که دارند، لایه‌های آن‌ها نیز از مواد اولیه متفاوتی ساخته شده است. در اینجا به انواع پانل‌های دیواری و جنس‌های متفاوتی که دارند، پرداخته شده است.

ساندویچ پانل‌های دیواری ساده

ساندویچ پانل دیواری ساده در بین نوع‌های دیگر ساندویچ پانل‌های دیواری به‌عنوان معمولی‌ترین پانل دیواری شناخته می‌شود؛ به این دلیل که این نوع از پانل‌های دیواری از لایه‌هایی با سطح کاملاً صاف و بدون هیچ‌گونه طرح یا شیاری ساخته شده است.

ساندویچ پانل دیواری طرح‌دار

این نوع از پانل‌های دیواری برخلاف ساندویچ پانل‌های دیواری ساده از طرح‌های خاصی تشکیل شده است. ساندویچ پانل‌های دیواری طرح‌دار متنوعی وجود دارد که می‌توان با توجه‌ به نیاز و سلیقه خود، آن‌ها را خریداری و در بنای ساختمانی استفاده کرد.

پانل‌های دیواری طرح سنگ، پانل دیواری طرح چوب و پانل دیواری کرکره‌ای از انواع مختلف ساندویچ پانل دیواری طرح‌دار است. این نوع از ساندویچ پانل‌های دیواری طرح‌دار از جنس آلوزینک و یا گالوانیزه هستند که در طرح و رنگ‌های دلخواه فرد تولید می‌شوند.

لازم به ذکر است که از این نوع ساندویچ پانل‌های دیواری در زیباسازی بناهای معماری، هنری، طراحی و نمای دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود؛ به همین دلیل، به این نوع پانل‌های دیواری، ساندویچ پانل دکوراتیو نیز گفته می‌شود؛ البته ساندویچ پانل سقفی طرح‌دار نیز وجود دارد که مانند پانل‌های دیواری طرح‌دار، برای زیباسازی استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل‌های دیواری پیچ مخفی

ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی نوعی از ساندویچ پانل است که طوری طراحی و تولید شده است که پس از نصب ساندویچ پانل‌های دیواری، پیچ‌هایی که در آن به‌ کار رفته است در ظاهر بیرونی بنا ساختمانی قابل رویت نباشد.

به‌عبارت‌دیگر، طراحی این نوع از ساندویچ پانل‌ها که مختص پانل‌های دیواری است و در ساندویچ پانل سقفی به کار نرفته، به‌گونه‌ای است که در زمان نصب پانل ساختمانی لبه‌های پانل‌ها طوری کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که محل اتصال و پیچ پانل‌های کنار هم پوشیده می‌شود. این نوع طراحی باعث شده تا بنای ساختمانی ساخته از پانل‌های ساختمانی نمای زیباتری پیدا کند.

پانل ساختمانی دیواری با ورق آلوزینک

یکی از بهترین ساندویچ پانل‌های ساختمانی ساندویچ پانل دیواری از جنس ورقه‌های آلوزینک هستند. یکی از مزیت‌هایی که این نوع پانل ساختمانی دیواری نسبت به پانل‌های ساختمانی دیگر دارد این است که ورقه‌های آن از طرف شرکت تولیدکننده ساندویچ پانل که یک شرکت کره‌ای است، گارانتی دارد به همین دلیل معمولاً شرکت‌های تولید کنند پانل ساختمانی نیز پانل ساختمانی خود را برای مشتریان خود گارانتی می‌کند.

ساندویچ پانل دیواری با ورق آلومینیوم

این نوع از ساندویچ پانل‌های دیواری به دلیل جنس آلومینیومی که دارند، نسبت به ساندویچ پانل‌های دیواری دیگر قیمت ارزان‌تری دارند؛ البته لازم به ذکر است که به این دلیل که لکه آب روی این نوع ورقه‌ها می‌ماند، ساندویچ پانل دیواری با ورقه‌های آلومینیوم قابلیت شستشو ندارند.

ساندویچ پانل دیواری با ورق گالوانیزه

مزیت این نوع از ساندویچ پانل‌های دیواری نسبت به دیگر پانل‌های دیواری این است که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. ورقه‌های گالوانیزه به دلیل میزان مقاومتشان در ساندویچ پانل سقفی نیز استفاده می‌شوند.

توصیه می‌شود از ساندویچ پانل‌های دیواری با ورقه‌های گالوانیزه در مکان‌های با آب‌وهوای بارانی و مرطوب استفاده نکنید؛ به این دلیل که این ورقه‌ها در برای زنگ‌زدگی مقاوم نیستند و درصورتی‌که در معرض رطوبت قرار بگیرند ممکن است دچار زنگ‌زدگی شوند.

ساندویچ پانل دیواری با ورقه‌های پلی‌کربنات

ساندویچ پانل با ورقه‌های پلی‌کربنات نوع خاصی از ساندویچ پانل‌ها است که از شیشه ساخته شده‌اند. این نوع از ساندویچ پانل‌ دیواری به دلیل شفافیتی که دارد می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند بناهای ساختمانی نورگیر بسازند، مناسب باشد.

این نوع از ساندویچ پانل‌ها می‌توانند به‌عنوان پانل‌های دیواری و همین‌طور به‌عنوان ساندویچ پانل سقفی نیز استفاده شوند. کاربرد این نوع پانل‌های ساختمانی بیشتر در بناهای ساختمانی مانند گلخانه‌ها است که لازم است نور خورشید زیادی به داخل بنا وارد شود.

 

ساندویچ پانل دیواری با فوم تزریقی پلی‌اورتان

عایق استفاده شده در این نوع از پانل‌های دیواری باعث شده تا پانل دیواری با فوم تزریقی پلی‌اورتان بسیار مقاوم و عایق مناسبی برای حرارت و رطوبت باشد؛ به این دلیل که عایق پلی‌اورتان استفاده شده در ساندویچ پانل دیواری این مزیت را دارد که فقط می‌تواند در دمای پایین‌تر از در دمای ۱۰۰۰ درجه تغییر شکل دهد. ساندویچ پانل‌های دیواری با فوم تزریقی پلی‌اورتان به دو نوع دیرسوز و نسوز تولید می‌شوند.

ساندویچ پانل‌های دیواری با فوم xps

ساندویچ پانل‌های دیواری xps از فوم فشرده تزریقی XPS تولید می‌شوند. مزیت مهم این ساندویچ پانل دیواری این است که فوم به‌ کار رفته در آن، در زمان تولید بسیار فشرده می‌شود و باعث می‌شود پانل دیواری ساخته شده، نسبت به دیگر پانل‌های ساختمانی حجم کمتری را اشغال و فضای مورداستفاده بیشتری برای بنای ساختمانی ایجاد کند.

ساندویچ پانل دیواری پشم سنگ

به ساندویچ پانل‌های دیواری پشم سنگ، ساندویچ پانل دیواری پشم معدنی نیز گفته می‌شود. این نوع از ساندویچ پانل‌های دیواری، از سنگ‌های آتش‌فشانی آذرین ساخته شده است. ساندویچ پانل دیواری پشم سنگ مزیت‌های زیادی دارد که در این جا تعدادی از آن‌ها نام برده شده است.

  • قابلیت بازیافت به طبیعت
  • نسوز بودن آن
  • برای تغییر شکل آن دمایی بالاتر از ۱۰۰۰ درجه لازم است.
  • به این دلیل که محیط نامناسبی برای رشد حشرات است، حشرات نمی‌توانند به آن نفوذ کنند.

اما نکته‌ای که قابل‌توجه است این است که به دلیل مزیت‌های زیادی که این نوع از پانل‌های ساختمانی نسبت به پانل‌های دیواری و ساندویچ پانل سقفی دیگر دارد و به دلیل مواد به‌کاررفته در آن، نسبت به پانل‌های ساختمانی دیگر، قیمت گران‌تری دارد.

ساندویچ پانل پشم‌ شیشه

ساندویچ پانل‌های دیواری پشم‌ شیشه همان‌طور که از نامش پیدا است از الیاف پشم‌شیشه ساخته شده است. الیاف به‌کاررفته در این نوع ساندویچ پانل دیواری باعث شده تا این مدل از پانل‌های ساختمانی نیز جز گران‌ترین پانل ساختمانی محسوب شود.

این نوع از پانل‌های دیواری نیز مانند ساندویچ پانل دیواری با فوم تزریقی پلی‌اورتان در دو نوع دیرسوز و نسوز تولید می‌شود. پانل ساختمانی با الیاف پشم‌ شیشه این قابلیت را دارد که شعله‌های آتش را در نقطه‌ای که آتش در آن آغاز شروع شده است، حفظ کند و از گسترش آن جلوگیری کند.

کاربرد پانل ها

پانل دیواری مینیاتوری

این نوع از پانل‌های ساختمان می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده از سازه‌های هنری و زیباسازی بناهای ساختمانی به همراه ساندویچ پانل سقفی باشند؛ به این دلیل که ساندویچ پانل‌های دیواری مینیاتوری طرح و رنگ‌های بسیار متنوعی دارند. ساندویچ پانل دیواری مینیاتوری دارای قابلیت‌های متعددی مانند موارد گفته شده هستند.

  • مقاوم در برابر حرارت و نور خورشید
  • قابل شستشو
  • غیر قابل اشتعال
  • بازگشت‌پذیر به محیط‌زیست
  • قابلیت نصب آسان و سریع

اگر می‌خواهید هزینه کمی برای ساختن بنای ساختمانی خود بپردازید، یکی از ساندویچ پانل‌هایی که توصیه می‌شود، ساندویچ پانل دیواری مینیاتوری است؛ به این دلیل که با توجه‌ به مزایایی که پانل‌های مینیاتوری دارند، از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند و می‌توانند جایگزین مناسبی برای مصالح ساختمانی قدیمی باشند.

ساندویچ پانل دیواری صاف

ساندویچ پانل دیواری دو رو صاف به این دلیل که طرح و شیار بر روی خود ندارند می‌توانند مانع از تجمع میکروب‌ها و قارچ‌ها شوند. پانل دیواری دو رو صاف در برابر پوسیدگی، خوردگی،نور خورشید و اشعه ماورای بنفش بسیار مقاوم است.

این نوع از پانل‌های ساختمانی از ضخامت‌های بالایی برخوردار هستند؛ به همین دلیل می‌توانند گزینه مناسبی برای استفاده از آن‌ها در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها، مراکز درمانی، کارخانه‌های تولیدکننده دارو و واکسن و سردخانه‌ها باشند.

این نوع از پانل‌های ساختمانی علاوه بر این که مانع تجمع میکروب‌ها می‌شوند، خاصیت ضدقارچ و کپک و باکتری و آلودگی‌های محیطی را نیز دارند. از قابلیت دیگر این پانل‌ها قابل شستشو بودن و مقاوم‌ بودن آن‌ها در برابر حوادثی مانند زلزله است.

لازم به ذکر است که پانل‌های ساختمانی دیواری دو رو صاف با این که سطح صافی دارند اما ضد خش هستند و می‌توانند مانند ساندویچ پانل سقفی به‌عنوان عایق صوتی و عایق رطوبتی نیز عمل کنند.

ساندویچ پانل دیواری نر و مادگی

ساندویچ پانل‌های دیواری نر و مادگی نصب بسیار آسانی دارند. ساختار ساندویچ پانل دیواری نر و مادگی به صورتی است که باعث می‌شود بناهای ساختمانی که در آن‌ها ساندویچ پانل‌های دیواری استفاده شده است، از استقامت و مقاومت بالایی برخوردار باشند.

کاربرد ساندویچ پانل دیواری

بعد از این که به طور کامل به انواع ساندویچ پانل‌های دیواری از دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی پرداخته شد، نوبت به صحبت درباره کاربردهای پانل‌های ساختمانی دیواری می‌رسد.

  • دیوار سازه‌های از پیش آماده مانند کانکس‌ها
  • ساختمان‌های ویلایی از پیش آماده
  • پوشش دیوار ساختمان‌ها و کارخانه‌های بزرگ صنعتی و سوله‌ها
  • پوشش دیواره‌های کانتینرهای حمل‌ونقل
  • انواع سردخانه‌های ثابت و متحرک
  • پوشش دیوار سیلوها و انبارها به‌عنوان عایق
  • پارتیشن‌بندی داخلی در پروژه‌های مختلف جهت زیباسازی دکوراسیون
  • پوشش دیوار اتاق تمیز مانند دیوار آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های نگهداری دارو و اتاق عمل‌ها

ساندویچ پانل سقفی

تفاوت ساندویچ پانل سقفی نسبت به ساندویچ پانل دیواری در داشتن گام‌های بلندتر است؛ به دلیل این که سقف بناهای ساختمانی ممکن است در معرض بارندگی قرار بگیرد در طراحی آن از گام‌های بلندتر استفاده شده است.

در واقع، گام‌های بلندی که ساندویچ پانل‌های سقفی دارند و شیبی که در این پانل‌های ساختمانی در زمان نصب ایجاد می‌شود، باعث هدایت آب باران به سمت پایین بناهای ساختمانی و یا سازه‌ها از پیش‌ساخته خواهد شد.

ساندویچ پانل دیواری تنوع بیشتری نسبت به پانل سقفی دارد و پانل‌های سقفی از تنوع کمی برخوردار هستند و پانل سقفی تنها در 5 نوع ساندویچ پانل سقفی ساده، ساندویچ پانل پیچ مخفی، پانل‌های سقفی شادولاین، ساندویچ پانل‌های سقفی ذوزنقه، ساندویچ پانل‌های سقفی طرح سفال وجود دارد.

ضخامت انواع ساندویچ پانل‌های سقفی برخلاف ساندویچ پانل دیواری باتوجه‌به نوع کاربردی دارند تعیین می‌شود. ساندویچ پانل سقفی بر اساس نوع کاربرد و ضخامت‌شان به دو مدل سه‌گام و پنج گام نیز تولید می‌شوند. لازم به ذکر که تمامی پنج نوع پانل سقفی می‌توانند به این دو مدل بر اساس کاربردشان ساخته شوند.

پانل سقفی مدل سه‌گام

ساندویچ پانل سقفی مدل سه‌گام برای بناهای ساختمانی که در مناطق کم‌بارش ساخته می‌شوند یا سقف بنای ساختمانی به‌عنوان بارانداز استفاده نمی‌شود، کاربرد دارد و در صورتی‌ که بارش باران در منطقه‌ای زیاد باشد نمی‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده به‌عنوان سقف بنا ساختمانی قلمداد شود.

ساندویچ پانل سقفی مدل پنج گام

ساندویچ پانل سقفی مدل پنج گام در زمانی که قرار است سقف به‌عنوان بارانداز استفاده شود یا میزان بارندگی در منطقه بالاست کاربرد بیشتری دارد؛ در واقع زمانی که قرار است سقف متحمل بار زیادی شود، باید از ساندویچ پانل سقفی مدل پنج گام استفاده شود.

کاربرد ساندویچ پانل سقفی

  • انبارها
  • سیلوها
  • سوله‌ها
  • سردخانه
  • کارخانه‌ها
  • کانکس‌ها
  • سالن‌های ورزشی
  • سازه‌های پیش‌ساخته

مزایای ساندویچ پانل‌ها

بعد از این که درباره هر دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی صحبت شد، لازم است به مزایای ساندویچ پانل‌ها نیز پرداخته شود تا بدانید مصالح ساختمانی ساندویچ پانل‌ها چه برتری نسبت به مصالح ساختمانی قدیمی دارند.

  • عایق گرما، سرما، صوت و رطوبت هستند.
  • مقاومت بالا در برابر نور خورشید، پوسیدگی و خوردگی دارند و در صورتی‌ که به طور مداوم در برابر نور خورشید و اشعه ماورا بنفش قرار بگیرند، تغییر رنگ نمی‌دهند.
  • برای استفاده در بناهای ساختمانی در تمامی اقلیم‌ها مناسب‌اند؛ به‌خصوص در اقلیم‌هایی که بارش باران بسیار زیاد است.
  • در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله، باد و آتش‌سوزی مقاوم هستند، خاصیت ضد حریقی دارند و از گسترش آتش‌سوزی جلوگیری می‌کنند.
  • در برابر مواد شیمیایی، حشرات موذی، رشد قارچ‌ و علف هرز نیز از مقاومت بالایی برخوردار هستند.
  • قابل‌ بازگشت به محیط‌زیست هستند و کمترین آسیب را به طبیعت می‌رسانند.
  • ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی در مقایسه مصالح ساختمانی قدیمی، جلوه زیباتری به بناهای ساختمانی می‌دهند.
  • امکان تولید آن‌ها در قالب‌های متنوعی مانند قالب‌های صاف، شیاردار و مینیاتوری وجود دارد.
  • نصب ساندویچ پانل‌های ساختمانی برخلاف مصالح ساختمانی قدیمی به هیچ نوع قالب‌بندی لازم ندارد و به آسانی نصب می‌شود.
  • باتوجه‌به مقاومت، استحکام و طرح و رنگ متنوع قیمت پایینی دارند و نسبت به مصالح ساختمانی قدیمی صرفه اقتصادی بیشتری دارند.
  • قابلیت اتصال به انواع سازه‌ها مانند سازه‌های فلزی را دارند.
  • به دلیل وزن سبکی که دارند، حمل‌ونقل و در نتیجه نصب راحت‌تری نسبت به دیگر مصالح ساختمانی دارند.
  • قابلیت نصب مجدد ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی در سازه‌ه‎ای دیگر نیز وجود دارد.
  • برخلاف دیگر مصالح ساختمانی، قابلیت شستشو نیز دارند.
  • به دلیل مقاومتی که در برابر عوامل مختلف دارند باعث افزایش طول عمر بناهای ساختمانی می‌شوند.
  • نسبت به مصالح ساختمانی قدیمی مانند آجر، سیمان و مصالح ساختمانی دیگر تا 50 درصد وزن کمتری برای بنای ساختمانی ایجاد می‌کنند.

جمع‌بندی

با پیشرفت علم، ابزارهای جدید جایگزین ابزارهای قدیمی شده اند؛ از ابزارهایی که جایگزین ابزارهای قدیمی شده‌اند می‌توان از ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی نام برد که جایگزین مصالح ساختمانی مانند سنگ یا آجر به شمار می‌روند.

ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی انواع مختلفی دارند که باعث شده از مزایا و کاربردهای متعددی برخوردار باشند. با توجه‌ به این مزایای متعدد این نوع از مصالح ساختمانی، سبک بودن و فضاگیری کم آن‌ها، می‌توانند از نظر حمل نقل، نصب و هزینه‌های تمام شده، صرفه اقتصادی داشته باشند.

البته باید بدانید با خرید پانل‌های ساختمانی به‌صورت مستقیم از شرکت‌های تولیدکننده ساندویچ پانل، می‌توانید تا حد زیادی از هزینه‌های تمام شده بنای ساختمانی خود بکاهید.

 

این محتوا تبلیغاتی بوده و توسط آگهی دهنده نگارش شده است. یو آپلود در قبال آن مسئولیتی ندارد.
1.7/5 - (3 امتیاز)

کوتاه کننده لینک
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.