آپلود با لینک مستقیم

در سفر به شیراز این 5 جای دیدنی را فراموش نکنید

در سفر به شیراز این 5 جای دیدنی را فراموش نکنید

شیراز، دیار خاطره‌انگیز سعدی و حافظ، سرزمین شکوه تمدن پارسیان، آرامگاه کوروش کبیر و پایتخت هخامنشیان، یکی از پایتخت‌ها به‌نام گردشگری تاریخی نه تنها در ایران بلکه در کل خاورمیانه محسوب می‌شود. برخی از مسئولان عالی‌رتبه آسیایی و اروپایی که رهسپار ایران شدند، این شهر را به عنوان یکی از مناطق گردشگری ایران انتخاب کردند. استان فارس و شهر شیراز، سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر از ایران بوده و اکنون در روزگار پسا کرونای ایران، انتظار می‌رود تور شیراز از تهران، دوباره با استقبال گسترده قرار بگیرد.

در این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت در ادامه سلسله گفتارهای معرفی جذاب‌ترین و معروف‌ترین مقصدهای گردشگری و شکم‌گردی ایران و جهان، نگاهی داشتیم به 5 مقصد دیدنی و تاریخی گردشگری شیراز که بازدید از آن‌ها بایستی در اولویت شیرازی گردی ایرانگردان هنردوست قرار بگیرد.

اگر شما مخاطب گرامی، نظر  و دیدگاهی درباره مناطق دیدنی و تاریخی شهر شیراز داشتید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت به اشتراک بگذارید.

با شیراز گردی امروز ما همراه باشید.

 

آن‌چه شیرازگردها باید بدانند

اگر قصد عزیمت به شهر شیراز در روزهای آینده دارید، چند توصیه سفرمارکتی را در نظر داشته باشید تا سفری خاطره‌انگیز برای شما رقم بخورد، اگر قصد دارید تا درباره رستوران‌ها و کافه‌ها و هتل‌ها و هاستل‌ها و خانه‌های تاریخی شیراز ، تجربه مشتریان گذشته و حال را مرور کنید، توصیه می‌کنیم که به بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی گردشگران جهان یعنی تریپ ادوایزر ملحق شدید و در جریان هزاران نظر و کامنت توریست‌ها درباره این شهر دوست داشتنی استان فارس قرار بگیرید.

  • فودبلاگرها و واینرها و فشن‌بلاگرهای شیرازی در اینستاگرام، شما را با لوکیشن‌های هیجان‌انگیز برای فوتوشوت‌های پر لایک اینستاگرامی در این شهر، آشنا می‌کند.
  • سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس، پاسخ‌گوی سوالات شما درباره ظرفیت های توریستی، تاریخی و اقامتی این استان است.
  • پیش از عزیمت به شیراز در صورتی که خارج از تور، عازم دیار سعدی و حافظ شیرین سخن می‌شوید، برنامه سفر خود را دقیق تعیین کنید تا در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.
  • یکی از روش‌‌های کم هزینه سفر به شیراز، سفر با قطار است. از خدمات (رزرو بلیط قطار) سفرمارکت برای سفری آسان و راحت به این شهر استفاده کنید.
  • شیراز، سوغات، غذاهای محلی و صنایع دستی فراوانی دارد. آن‌ها را شناسایی و صرفا وقت خود را به پالوده‌های خوشمزه شیرازی‌ها، اختصاص ندهید.
  • باغ‌های شیراز، اماکن مذهبی شیراز در کنار موزه‌ها و گالری‌های شیراز، اماکنی هستند که برای مرور سبک زندگی و تاریخ دیار بهارنارنج، بازدید از شماری از آن‌ها را در برنامه خود بگنجانید.

 

اولین مقصد گردشگری در شیراز: ارگ گریم خانی

در سفر به شیراز پس از تماشای دروازه قرآن، عازم ارگ کریم خانی شوید. یکی از 5 جای دیدنی در شهر شیراز است که بازدید از آن را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید. از جاذبه‌های تاریخی و معروف دیار شیراز بوده و محصول عصر زندیه است و از مهم‌ترین بناهایی است که در این عصر طلایی هنر معاصر، ساخته شد.

ارگ کریم خانی، در مساحتی به وسعت حدود 13 هزار متر بنا شده و محل سکونت کریم‌خان زند بود. موزه‌ای از مجسمه‌های تماشایی است که در سال 1351 نیز به فهرست آثار ملی کشور افزوده شد. ارگ کریم خانی در میدان شهدا یا همان شهرداری سابق قرار داشته و از ساعت 7:30 تا 21 در نیمه نخست سال، پذیرای بازدید علاقمند است.

 

تاریخ‌گردی هیجان‌انگیز در بازار وکیل

پاتوق شکم‌گردها و صنایع‌دستی بخرهای شیراز است. جایی که شما را به دل تاریخ این خطه دیدنی و باشکوه ایران زمین می‌برد تا با سبک زندگی و شکوه معماری و فرهنگ آن‌ها در یکی از بازارهای دوست داشتنی ایران، آشنا شوید. بازار وکیل، از معروف‌ترین بازارهای سنتی در ایران است. مثل سعدالسطنه قزوینی‌ها و بازار تبریزی ها، شهرت جهانی دارد.

بازار وکیل، گوهر تابناک معماری و طراحی در عصر زندیه است که بیش از سه قرن قدمت داشته و شامل هشت طاق و کاروانسرای قوامی و امروزه جایی برای خرید و فروش کالاهای گوناگون از جمله سوغات و صنایع دستی است. بازار وکیل 50 سال پیش در فهرست آثار ملی قرار گرفت. آدرس بازار وکیل نیز در شهر شیراز، خیابان زند است.

بازار وکیل شیراز، سایت یا پیج اینستاگرامی نداشته و خرید اینترنتی از آن مقدور نیست. لذا اگر قصد خرید اجناس سنتی و غیر سنتی از بازار وکیل دارید، بایستی حضوری مراجعه کنید. بازار وکیل معمولا از ساعت 8 تا ساعت 20:30  باز است و در روزهای تعطیلات رسمی مذهبی نیز تعطیل است. حجره‌های صنایع دستی بازار وکیل شیراز، معمولا کامل‌ترین و بهترین نوع صنایع دستی استان فارس و 30 استان دیگر کشور را در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهد.

 

حمام‌گردی در حمام وکیل

برخی از حمام‌ها در ایران، سابقه تاریخی داشته و در اصفهان و تبریز و سایر شهرهای کشور نیز در فهرست مناطق دیدنی گردشگری شهر قرار دارند. حمام وکیل، حتما یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. حمام وکیل، سومین جای دیدنی است که مسافران عجول شهر بهتر است که از آن دیدن کنند.

حمام‌گردی در حمام وکیل

یادگار دوران زندیه که در کنارش، مسجد و بازار وکیل خودنمایی می‌کند. حمام وکیل، مشتی نمونه خروار سبک زندگی و  معماری و روزگار ایرانیان استان فارس در چند قرن اخیر بوده و اطلاعات خوبی را در اختیار تاریخ‌گردها و هنردوستان ایرانگرد قرار می‌دهد.

حمام وکیل امروزه تبدیل به رستوران و سفره‌خانه شده تا طعم لذیذ غذاهای سنتی شیرازی و ایرانی را بچشید. فروشگاه‌های صنایع دستی شیراز از جمله فرش‌دستبافت در این حمام قرار دارد. حمام وکیل از آثار ملی ایران است. حمام وکیل در نشانی: خیابان لطفعلی خان زند، خیابان طالقانی، جنب مسجد وکیل واقع شده است. دسترسی به این خیابان به راحتی از نقاط مختلف شهر شیراز با تاکسی و  اتوبوس میسر است.

برای بازدید از حمام وکیل در نیمه نخست سال، بایستی از 7:30 تا 20 و در نیمه دوم سال نیز از  8 تا 19 مراجعه کنید.

 

خانه زینت الملوک شیرازی‌ها

چهارمین مقصد گردشگری در شهر شیراز که بازدید آن بهتر است در برنامه شیرازگردی هموطنان به خصوص مسافرانی که کم‌تر از 2 روز در این شهر زیبا ساکن هستند قرار بگیرد، بازدید از خانه زینت الملوک است. خانه‌ای تاریخی که قدمتش به قرن نوزدهم میلادی و عصر قاجار باز می‌گردد. این بنا به موزه گنجبنه فارس تبدیل شده و روایتی از شکوه معماری شیرازی‌ها در عصر قجر محسوب می‌شود.

این خانه توسط علی محمد خان قوام الملک ساخته شد و محل اندرونی خاندان قوام بود. 20 اتاق دارد که هر یک، زیبایی‌های محسور کننده پیش چشمان بازدید کننده هنردوست و فرهنگ دوست قرار می‌دهد. اتاق‌هایی با گچ بری‌های خوش‌تراش و آیینه‌کاری‌هایی نفیس و نقاشی‌های خیره کننده که لوکیشن عالی برای استوری‌بازهای اینستاگرام نیز محسوب می‌شود.

خانه زینت الملک شیرازی ها در آدرس: خیابان لطف علی خان زند، محله گود عربان قرار دارد. بازدید از خانه زینت الملک شیرازی‌ها که یکی از ده‌ها خانه تاریخی باصفا و ارزشمند استان فارس است، از ساعت 8 تا 19 امکان پذیر بوده و برای ورود به خانه بایستی بلیط تهیه کنید.

دقت کنید که بلیط هواپیما تهران شیراز را در سفرمارکت مشاهده و خرید کنید تا ارزان‌ترین سفر به شیراز در سال جاری در اختیار شما و خانواده گرامی باشد.

خانه زینت الملوک شیرازی‌ها

 

مهم‌ترین مقصد گردشگری شیراز: بازدید از پاسارگاد و تخت جمشید

آخرین مقصد گردشگری که در این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت درباره نقاط دیدنی شهر شیراز ارائه می‌کنیم، مجموعه تاریخی پاسارگاد و تخت جمشید است. اگر فقط به دنبال 5 مقصد دیدنی گردشگری و تاریخی مهم شهر شیراز هستید، این گفتار شما را با مهم‌ترین‌ها آشنا کرده و پاسارگاد، حتما یکی از مهم‌ترین مناطق توریستی نه فقط شیراز بلکه کل ایران است.

پاسارگاد، در سال 1383 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. یکی از بیست و اندی اثر تاریخی ایران که ثبت جهانی شده است، همین پاسارگاد است. پاسارگاد، دیار هخامنشی‌ها بود. ویرانه‌هایش امروز، پاتوق عاشقان معماری و فرهنگ و شکوه تمدن سرزمین اهورایی ما بوده و مرکز فرماندهی کوروش کبیر.

مقبره کوروش، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های پاسارگاد به شمار می‌رود که سالانه  صدها هزار بازدید کننده از سراسر ایران و جهان دارد. کاخ بار عام، مقبره کمبوجیه ، تل تخت، کاخ بار اختصاصی، کاروانسرای مظفری هم در فهرست آثار باستانی موجود در پاسارگاد است.

این میراث نوستالژیک و خاطره انگیز و پر افتخار  تمدم ایران که شکوهی از قدرت ایران باستان را به تصویر می‌کشد، در 120 کیلومتری شیراز و سعادت شهر واقع شده و برای دیدنش، باید حداقل یک ساعت رانندگی کنید. البته از مرکز شهر شیراز، برای پاسارگاد گردی، اتوبوس و تاکسی‌خطی در طول روزهای هفته در دسترس است.

اگر با کودکان و نوجوانان عازم پاسارگاد گردی هستید، مراقب دست زدن آن‌ها به آثار تاریخی و میراث گران‌بهای ایرانیان باشید. برای بازدید از پاسارگاد بایستی بلیط تهیه کنید و ساعت بازدید مشخصی هم دارد. معمولا از ساعت 8 تا 18.

تخت جمشید با پاسارگاد فرق دارد. دو مکان متفاوت بوده و برای بازدید از آن‌ها، بایستی برنامه ریزی کنید. بعضی‌ها تصور می‌کنند که تخت جمشید همان پاسارگاد است و بالعکس. در حالی که چنین نیست.

تخت جمشید، نام یکی از شهرهای باستانی ایران زمین بوده و با اسامی دیگری چون: پارسه و پرسپولیس و هزارستون نیز شهرت و آوازه خاص و عام در داخل و خارج از کشور دارد. پایتخت باشکوه هخامنشی‌ها همین جا در تخت جمشید بود. بیش از 500 سال قبل از میلاد مسیح، افتخار تمدن پارس به دستور داریوش کبیر ساخته شد و پسرش خشایارشاه و نوه او که اردشیر یکم نام داشت، به گسترش این عمارت باشکوه پرداختند.

اگر می‌خواهید با هزینه کم و اقامتی راحت، رهسپار دیدنی‌های شیراز شوید، از خدمات (رزرو آنلاین هتل) شیراز سفرمارکت استفاده کنید تا سفری ارزان و بی‌دردسر را برای خود، خانواده و دوستان رقم بزنید.

 

از نقش رجب تا نقش رستم

یکی از عمارت‌های مجلل هزاران سال پیش بود  که الان بقایایش در معرض بازدید میلیون‌ها گردشگر از سراسر ایران و جهان قرار دارد. از تخت جمشید طبق روایت‌های تاریخی مستند، بیش از 2 قرن استفاده می‌شد. لوح‌های به جا مانده از تخت جمشید مبین این مطلب است که این‌جا، مثل شهرسوخته سیستان و بلوچستان، یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای شناخت این دوره تاریخی بوده و عجیب نیست که پاتوق نخست گردشگران شیراز باشد.

از نقش رجب تا نقش رستم

اسکندر مقدونی در سیصد و سی سال پیش از  میلاد مسیح، در حمله به تخت جمشید، آن را به آتش کشید. تخت جمشید در اوایل انقلاب، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. تخت جمشید در 10 کیلومتری شمال مرودشت واقع شده و برای بازدید از آن بایستی بلیط تهیه کنید.

ساعت بازدید از محوطه تاریخی تخت جمشید شیراز، از ساعت 8 تا 18 است.

اگر زمان به شما اجازه داد، پس از بازدید از عمارت تاریخی تخت جمشید، عازم شش کیلومتری شمال تخت جمشید شده و از نقش رستم دیدن کنید. در محوطه باستانی نقش رستم، یادمان‌هایی از دوران باشکوه و تاریخ‌ساز عیلامیان، هخامنشیان، ساسانیان خودنمایی می‌کند. این محوطه، 100 سال پیش در فهرست آثار ملی ایرانیان قرار گرفت و هنوز در فهرست میراث جهانی یونسکو جای ندارد.

دقت کنید که بازدید از محوطه نقش رستم مرودشت استان فارس، نیازمند دریافت بلیط است. از ساعت 8 تا 17 نیز فرصت بازدید برای شما از نقش رستم مهیا بوده و پیش از بازدید، حتما درباره تاریخ و نظرات کارشناسان تاریخ درباره این بنای مهم، داده‌های خوبی کسب کنید.

البته نقش رجب نیز در شهرستان مرودشت بوده و در دامنه شمالی کوه رحمت قرار گرفته است. برای گردشگرانی که فرصت بیابان‌گردی داشته و علاقمند به آثار تاریخی مرودشت، بازدید از آن را نیز توصیه می‌کنیم. بازدید از محوطه نقش رجب، این بزرگ یادگار صلابت پادشاهان ساسانی نیز با خرید بلیط امکان پذیر بوده و از ساعت 8 تا 17:30 پذیرای بازدید شیرازگردهای هنردوست است.

 

سخن آخر

اگر سابقه بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری جذاب شهر شیراز و محوطه‌های باستانی مرودشت را در کارنامه ایرانگردی خود دارید ، دیدگاه‌ها و تجارب و نظرات خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این گفتار مجله گردشگری سفرمارکت به اشتراک بگذارید. از خدمات خرید بلیت هواپیما برای سفری خاطره‌انگیز به شیراز در سال جاری استفاده کنید.

لینک این گفتار  را از طریق کانال‌ها و گروه‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع دوستان و آشنایان رسانده و این مقاله را در گروه‌های خانوادگی تلگرامی و واتساپی به اشتراک  بگذارید. مجله سفرمارکت را برای اطلاع از زیباترین، جذاب‌ترین و برترین مقصدهای گردشگری ایران و اقصی نقاط جهان، مطالعه کنید و برای شرکت در مسابقات و تخفیفات ماهانه سفرمارکت، ما را را در اینستاگرام فالو کنید.

 

این محتوا تبلیغاتی بوده و توسط آگهی دهنده نگارش شده است. یو آپلود در قبال آن مسئولیتی ندارد.
1.3/5 - (6 امتیاز)

کوتاه کننده لینک
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ستاره می گوید

    واقعا مطلب مفیدی بود 👏