آپلود با لینک مستقیم

آجر سوراخدار به چه معناست و علت وجود حفره روی آجر چیست؟

آجر سوراخدار به چه معناست

امروزه آجرها از متداول ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌روند که نقش مهمی را در ساخت و ساز انواع سازه‌ها ایفا می‌کنند. در سراسر جهان بناهای تاریخی دیده می‌شود که قدمت بسیار طولانی مدتی دارند و گویای کاربرد این آجر از دیرباز است. با پیشرفت علم تنوع طراحی و ساخت آجرها تغییر پیدا کرده تا اکنون شاهد آجرهای مختلفی باشیم که بر اساس روند تولید، نوع مواد اولیه، کیفیت، رنگ، شکل و غیره به انواع متنوعی مانند آجر نسوز نما یا آجر سوراخ دار و… تقسیم می‌شوند.

قیمت آجر، زیبایی آجر و الگوی حاصل از آجرچینی منجر به استفاده و بکارگیری روز افزون از این مصالح ساختمانی شده است، به طوری که به صورت نما در داخل و خارج بنا کاربرد دارد تا هویت خاصی را برای ساختمان به ارمغان آورد. تا کنون به علت وجود حفره روی آجر فکر کرده‌اید؟ اگر با این نوع آجر آشنایی ندارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، چرا که مقاله قصد داریم به طور مفصل علت سوراخ‌های آجر بپردازیم.

 

آجر سوراخ دار چیست؟

همانطور که از نام این نوع آجر پیداست، در آجر سوراخ دار چندین سوراخ که عموما به هشت تا ده سوراخ می‌رسد، وجود دارد. یکی از مزیت‌های آجر سوراخ دار این نکته است که به دلیل وجود سوراخ‌ها در آن، وزن و هزینه کمتری نسبت به سایر آجرها خواهد داشت و در حمل و نقل آن‌ها نیز راحتی بیشتری به ارمغان خواهد آمد. بدین ترتیب می‌توان از این آجر در دیوارهایی که تحمل وزن پایینی دارند، بهره برد. با توجه به طراحی خاص این آجر در ساخت و ساز آن، آجرها به صورت پازلی چیده می‌شوند تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر شود.

مواد اصلی تشکیل دهنده آجر لفتون، خاک رس، خاک شیل و خاک نسوز می‌باشند که از بهترین مواد اولیه برای ساخت آجر به حساب می‌آیند. باید به این مورد نیز اشاره کرد که خاک رس نسبت به دو نوع خاک دیگر، یعنی خاک شیل و خاک نسوز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد تا قیمت آجر لفتون را مقرون به صرفه تر کند؛ بنابراین، استفاده بیشتر از خاک رس اقتصادی تر بوده و باعث مناسب شدن قیمت این آجر خواهد شد.

اگر بخواهیم نگاهی گذرا به علت وجود حفره روی این نوع آجر داشته باشیم، باید دلیل وجود این تعداد سوراخ بر روی آجر لفتون را نکات روبرو بر شمرد: کاهش چشمگیر وزن آجر در مقایسه با سایر آجرها، عایق بندی در برابر صدا و انرژی و همچنین ایجاد خلاء که با پر شدن با ملات در حین ساخت و ساز، باعث استحکام بیشتر سازه می‌شود. عامل دیگری که می‌توان برای وجود حفره روی این آجر دانست، این است که با توجه به اینکه مواد اولیه کمتری برای ساخت آن به کار برده می‌شود هزینه مناسب تری خواهد داشت.

 

 

نحوه استفاده از آجر سوراخ دار

نحوه استفاده از آجر سوراخ دار

امروزه آجر سوراخ دار انواع مختلفی دارد که به طور معمول از موادی مانند خاک رس، خاک شیل و خاک نسوز تولید و ساخته می‌شود. به دلیل قیمت مناسب و وزن پایین آجر سوراخ دار، استفاده از آن روز به روز افزایش پیدا کرده است. این آجر از تنوع خوبی برخوردار است و به رنگ‌های زرد، قرمز، قهوه‌ای و گلبهی تولید و در بازار به فروش می‌رسد. در این میان رنگ‌های زرد و قرمز  به واسطه بهره مندی از قیمت پایین تر طرفداران بیشتری را به خود جلب کرده است. کاربرد اصلی آجرهای با رنگ قرمز و زرد به کارگیری آن‌ها در دیوار چینی محوطه‌ها، سوله‌ها، اطراف باغ‌ها، ویلاها و حیاط ساختمان می‌باشد. علاوه بر این، درپوش حمام و دستشویی و همچنین زدن سقف به کمک تیرآهن نیز می‌تواند از دیگر کاربردهای آجر سوراخ دار باشد. دیوارهایی که به وسیله این نوع آجر ساخته می‌شوند دارای استحکام و مقاومت بالایی هستند، چرا که مواد بتنی می‌تواند در لابه لای سوراخ‌های این آجرها قرار گیرد و آجرهای دیوار را با کیفیت بسیار بالایی به یکدیگر بچسباند.

 

کاربرد آجر سوراخدار

آجر سوراخ دار کاربردهای زیادی دارد اما می‌توان گفت که آجر لفتون بیشتر برای دیوار چینی و سقف و سوله مناسب است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم آجرهای سوراخ دار به دلیل سوراخ‌هایی که دارند از وزن کمی برخوردار است تا باعث شود برای دیوارهایی که باید وزنی را تحمل کند به گزینه مناسبی تبدیل شود. چیدمان آن نیز به طور معمول به صورت پازلی چیده شده تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر گردد.

مصالح ساختمانی یا بتن در لابه لای سوراخ‌ها قرار می‌گیرد تا آجر لفتون از مقاومت فشاری بالایی برخوردار شود. در هنگام پخت آجر سوراخ‌های موجود در آن منجر به رسیدن حرارت کافی به قسمت‌های مرکزی خواهد شد که در مقاومت و همگنی این آجر تاثیر می‌گذارد. از دیگر کاربردهای آجر تفلون می‌توان به استفاده از آن در طراحی فضای بیرونی شومینه‌ها و حتی استفاده از آن در قسمت بیشتری از فضای داخلی ساختمان اشاره کرد. به واسطه داشتن استحکام و مقاومت بالای آجر سوراخ دار و به ارمغان آوردن امنیت بالا برای ساختمان می‌توانند در نمای بیرونی ساختمان نیز به‌خوبی استفاده شود و نقش دکوراسیون را نیز بازی کند.

سوراخ‌هایی که در آجر وجود دارد باعث پخت یکدست و کامل قسمت‌های درونی آجر خواهد شد تا از ایجاد ترک در داخل آجر لفتون جلوگیری شود. این آجر را برای استفاده در مکان‌هایی که مقاومت بالایی نیاز دارد، گزینه بسیار خوبی به حساب می‌آید، زیرا زمانی که ترک در آجر وجود نداشته باشد باعث کاهش خاصیت انتقال آب توسط آجر به سطوح داخلی دیوار خواهد شد.

 

علت وجود حفره روی آجر چیست؟

علت وجود حفره روی آجر چیست؟

در صنعت ساختمان سازی وجود دو اصل حرف اول را می‌زند: استحکام بالا و سبک بودن. آجرهای سوراخ دار هر دو ویژگی را دارد و باعث افزایش کیفیت سازه‌ها می‌شود و منجر به استقبال خوب از این نوع آجر در سازه‌ها شده است.

کاربردهای متنوع آجر سوراخ بر کسی پوشیده نیست و در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده زیادی قرار می‌گیرد. بیایید تعریف کوتاه و شفافی از آجر حفره دار داشته باشیم، به طور کلی به آجری که در پیکره آن سوراخ‌های ایجاد شده باشد و حجم آن را در حدود ۲۵ درصد کاهش دهد، آجر لفتون یا آجر سوراخ گفته می‌شود. به طور معمول در سطح آجرهای لفتون ۱۰ سوراخ قرار می‌گیرد که هم باعث سبکی و هم موجب استحکام بخشیدن به دیواری می‌شود که با این آجر ساخته شده است. خاک رس، خاک شیل و خاک نسوز مواد اولیه تشکیل دهنده آجر لفتون هستند که نسبت خاک رس در مقایسه با دیگر خاک‌ها بیشتر است.

افزایش چسبندگی ملات یکی دیگر از مزیت‌ها و نقاط قوت سوراخ‌های آجر لفتون به شمار می‌آید. دلیل این امر این است که هنگام آجرچینی، ملاتی که در ساخت و ساز استفاده می‌شود به داخل سوراخ‌های آن نفوذ کرده و باعث چسبندگی بیشتر بین ملات و آجر خواهد شد. همین ویژگی باعث می‌شود که اثر نیروهای جانبی کاهش پیدا کند و مقاومت آجر در برابر جابه‌جایی بهبود پیدا کند. به صورت کلی وزن آجرها زیاد است اما سوراخ‌های تعبیه شده در آجر لفتون این مشکل را برطرف می‌کند و با حفظ مقاومت و کارایی، از وزن آن می‌کاهد. به علاوه، در مصرف مواد اولیه صرفه‌جویی خواهد شد. شما می توانید جهت سفارش انواع آجر از اصفهان آجر با شماره 09120806165 تماس حاصل نمایید.

 

این محتوا تبلیغاتی بوده و توسط آگهی دهنده نگارش شده است. یو آپلود در قبال آن مسئولیتی ندارد.
1/5 - (2 امتیاز)

کوتاه کننده لینک
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.