آپلود با لینک مستقیم

آشنایی با جاذبه های گردشگری بندرعباس

جاذبه های گردشگری بندرعباس

جاذبه های گردشگری بندرعباس، بیشتر از آنکه برای عموم مردم ایران، شناخته‌شده باشند، در بین گردشگران خارجی محبوب‌اند. بسیاری از گردشگرانی که به بندرعباس سفرکرده‌اند، اعتراف می‌کنند که تصور آنها از این بندر زیبا، نسبت به قبل، زمین تا آسمان فرق کرده است. بندرعباس، مثل الماسی در جنوب ایران و در کنار دریای نیلگون خلیج‌فارس، می‌درخشد. در این بندر زیبا، سورپرایزهای هیجان‌انگیزی از کوهستان گرفته تا دریا، چشم‌انتظار شما است. جاذبه های گردشگری بندرعباس از کوه شاه‌عباس به ارتفاع 3400 متر گرفته تا معبد اسرارآمیز هندوها، هرساله میزبان هزاران توریست داخلی و خارجی هستند. برای لذت‌بردن از این همه جاهای دیدنی، بهتر است ابتدا برای اقامتی بی‌دردسر در این شهر، اقدام کنید. برای رزرو هتل بندرعباس، بهتر است قبل از هرچیزی نسبت به زمان ورود و خروج و نیز برنامه سفر خود، اطمینان حاصل کنید.

17 مورد از بهترین جاذبه های گردشگری بندرعباس

اکنون همه‌چیز برای یک سفر هیجان‌انگیز به رؤیایی‌ترین شهر جنوبی کشور، آماده است. قبل از اینکه قدم به قدم، از جاذبه های گردشگری بندرعباس بازدید کنیم، چمدان خود را ببندید و هرچه نیاز دارید آماده کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای این سفر، حتماً دوربین عکاسی، کلاه نقاب‌دار، لباس‌های تابستانی و همچنین چادر برای کمپ‌زدن بردارید.

1-    معبد هندوها؛ تجربه سفر به هند در بندرعباس

آیا می‌دانستید دقیقاً در قلب بندرعباس، جایی کیلومترها دورتر از سرزمین هند، عبادتگاهی باستانی با معماری هندی وجود دارد؟ این عبادتگاه که به معبد هندوها معروف است، معماری بسیار عجیب و درعین حال، مسحورکننده‌ای دارد. اهمیت این معبد از آن جهت است که نمونه آن را در هیچ‌کجای ایران پیدا نخواهید کرد. نام دیگر معبد زیبای هندوها، پرستشگاه بت‌گوران است؛ زیرا ایرانیان بومی ساکن بندرعباس، به هندوهایی که در قدیم این مکان دیدنی را ساختند، گبر یا گور می‌گفتند. این مکان دیدنی، حدود 130 سال قدمت دارد و به زمان حکومت سعدالملک در بندرعباس مربوط می‌شود. این مکان دیدنی در بلوار امام خمینی روبه‌روی بازار بزرگ بندرعباس واقع شده است.

2-    عمارت کلاه فرنگی؛ قصری شبیه کلاه

عمارت کلاه‌فرنگی یکی از بناهای تاریخی و زیبا در بندرعباس است که دارای معماری جالب و سبک منحصر به فردی است. این ساختمان که به سبک معماری اروپایی ساخته شده در سال ۱۳۰۰ خورشیدی توسط یکی از تاجران انگلیسی به نام “تامسون” طراحی شده است.این عمارت زیبا در زمینی به مساحت 300 مترمربع و از جنس چوب مقاوم است. جالب است بدانید که آجرهای به‌کار رفته در این بنا، ساخت ایتالیا هستند که این در بین آثار باستانی ایران، کم‌نظیر است. عمارت کلاه فرنگی، شبیه یک کلاه فرنگی است و بنای اصلی آن دارای پنجره‌های بزرگ آلومینیومی دوجداره و روزنه‌های متعدد تأمین نور و هوا است. این بنا، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری بندرعباس است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً در سفر به این شهر از آن بازدید کنید. عمارت کلاه فرنگی در خیابان طالقانی بندرعباس واقع شده است و تا مرکز شهر، تنها حدود 5 دقیقه با خودرو فاصله دارد.

 

3-    غار خرسین؛ بزرگ‌ترین گنبد نمکی در قلب کوه

غار خرسین، یکی از جاذبه های گردشگری بندرعباس است که در حدود 20 کیلومتری جنوب‌شرقی شهر و در دامنه کوه‌های جنوب قرار دارد. از جذابیت‌های این غار می‌توان به طبیعت بکر و زیبا با ضخره‌های آهکی و نمکی اشاره کرد. شکل عجیب و اسرارآمیز صخره‌های نمکی، حاصل صدها هزار سال، رسوب نمک از آب‌های زیرزمینی و سطحی است. وجود غارها و دالان‌های فرعی (غار خرگوشی، غار اسبی و غار قوچ)، قندیل‌های بزرگ و لامپ‌های تزئینی، چشم‌انداز مسحورکننده‌ای ایجاد کرده است. بازدیدکنندگان می‌توانند از این صحنه‌های شگفت‌انگیز دیدن کنند و از دمای مطبوع داخل غار حتی در تابستان‌های داغ بندرعباس، لذت ببرند.  بازدید از این غار، کاملاً رایگان است. غار خرسین در 80 کیلومتری بندرعباس، بلوار کشتی‌سازی و در نزدیکی روستای خرسین قرار دارد.

4-    آبشار تزرج؛ بهشتی گم‌شده در جنوب

همه جاذبه های گردشگری بندرعباس، محدود به آثار تاریخی نمی‌شود. این شهر بندی، دارای جاذبه‌های بکر و طبیعی بسیار زیادی است که بازدید از آنها، روح شما را نوازش خواهد کرد. از جمله این مکان‌های طبیعی، آبشار تزرج است. این آبشار زیبا و باریک، در 175 کیلومتری شمال بندرعباس واقع شده و حدود 50 متر ارتفاع دارد. آب این آبشار بلند، بسیار زلال بوده و از یک چشمه بزرگ، تغذیه می‌شود. در پایین آبشار، با گذشت زمان، حوضچه کوچکی به‌وجود آمده که محل مناسبی برای آب‌تنی و تفریح است. رنگ آبی کم‌رنگ و شفاف تزرج، جلوه‌ای بی‌نظیر خلق کرده که برای عکاسی بسیار مناسب است. آب‌و‌هوای منطقه تزرج حتی در فصل گرم سال، معتدل است. یکی از زیبایی‌های آبشار تزرج، وجود نخل‌ها و درختچه‌های گوناگون در اطراف آن است پیشنهاد می‌کنیم زیر سایه درختان سبز و در کنار آبشار زیبای تزرج، برای لحظاتی از تمام مشکلات و سختی‌های زندگی، غافل شوید.

5-    بازار قدیم بندرعباس؛ قلب تپنده بندرعباس

بازار قدیم بندرعباس

بسیاری از اهالی بومی بندرعباس، این بازار را به‌ محلی برای خرید اجناس دست دوم و ارزان‌قیمت می‌شناسند؛ با این حال، این بازار بهترین مکان برای خرید سوغاتی در بندرعباس است. بازار قدیم، یکی از جاذبه های گردشگری بندرعباس است که قدمت آن به 200 سال پیش می‌رسد. معماری منحصربه‌فرد بازار با سقف‌های قوس‌دار، شکوه هنر ایرانیان در زمان قاجار را نشان می‌دهد. در این بازار، بیش از 200 غرفه وجود دارد که در آن، بسیاری از محصولات همچون غلات، برنج، چای، لباس، کفش و … به‌فروش می‌رسد. این بازار در بلوار طالقانی قرار دارد. بازار قدیم بندرعباس، در روزهای مناسبی یا توریستی، به قلب تپنده شهر تبدیل می‌شود و در آن می‌توان همه‌جور اجناس اصل و باکیفیت را پیدا کرد.

6-    بازار ماهی‌فروشان؛ برای هرسلیقه یک ماهی

در بازار ماهی‌فروشان به‌عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری بندرعباس، انواع ماهی‌های بزرگ و کوچک، به‌فروش می‌رسد. در این بازار، صدها نوع ماهی از جمله ماهی مرکب، ساردین، کفال و … یافت می‌شود. بازار ماهی‌فروشان دارای یک محوطه مرکزی بزرگ است که ماهی‌ها در آنجا شسته می‌شوند. موقعیت منحصربه‌فرد این بازار، شهرت و محبوبیت آن را بیشتر کرده است. شاید شما از آن دسته آدم‌هایی باشید که سلیقه و مزاج خاصی دارند؛ در هر صورت، بازدید از این بازار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

7-    امامزاده سید مظفر (ع)؛ آرامگاهی مقدس برای همه

امامزاده سید مظفر از اماکن متبرکه و زیارتی استان هرمزگان و شهر بندرعباس است. این امامزاده در محله سیدمظفر واقع شده و یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین اماکن مذهبی شهر بندرعباس محسوب می شود. از ویژگی‌های آرامگاه امامزاده سید مظفر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قدمت بیش از ۴۰۰ سال دارد و در دوران صفویه ساخته شده است
  • بنای اولیه آن شامل صحن، حجره و محراب بوده است که بعدها توسعه یافته و گنبد و بارگاهی به آن اضافه شده است
  • صحن وسیع و باصفایی دارد که در چهار طرف آن حجره‌های مختلف قرار گرفته‌اند
  • گنبد آجری باشکوهی بر فراز بارگاه وجود دارد که معماری زیبایی دارد
  • هر روز تعداد زیادی زائر از این مکان مقدس زیارت می‌کنند

بنابراین به دلیل داشتن قدمت طولانی، معماری زیبا و جذب زیاد زائران، امامزاده سید مظفر یکی از مهم‌ترین مکان‌های زیارتی و مقدس بندرعباس به شمار می‌رود.

8-    آب انبارهای برکه باران؛ بی‌تکرار و شگفت‌انگیز

این آب‌انبار قدیمی با ظرفیت ۲۲۰ هزار لیتر آب در دوران قاجار برای ذخیره‌سازی جویبارها و آب‌های بارانی ساخته شده است. سبک معماری آن با قسمت‌هایی مانند بام قوسی و گنبد و روزنه هوایش منحصربه‌فرد است. در این آب‌انبار برای کم کردن تبخیر و نگهداری بهتر آب از دیوارها و بامی مشبک استفاده شده که ایده‌ای هوشمندانه است. این آب انبار در دوران قدیم برای تأمین آب شرب و کشاورزی بندرعباس بسیار اهمیت داشته است. امروزه این آثار باستانی مورد توجه گردشگران، علاقه‌مندان به معماری و میراث فرهنگی قرار گرفته است. آب‌انبار در شمال شرق شهر و در بافت قدیمی بندرعباس وجود دارد و بازدید از آن پیشنهاد می‌شود. بازدید از این بنای تاریخی و دیدن نحوه ذخیره‌سازی آب در گذشته تجربه آموزشی جذابی خواهد بود.

9-      پارک ساحلی سورو؛ اوج آرامش در آغوش دریا

شاید علاقه داشته باشید که در کنار بازدید از جاذبه های گردشگری بندرعباس، به یک پارک ساحلی بروید و از آرامش دریای جنوب، لذت ببرید. پارک ساحلی سورو، با مساحتی وسیع و امکاناتی متنوع، بهترین مکان برای تفریحات و خوش‌گذرانی است. این پارک، دارای زمین‌های ورزشی، بسکتبال و والیبال، فضای سبز، غذاخوری‌ها و کافی‌شاپ، زمین‌های اسکیت و دوچرخه‌سواری است. برای رفتن به پارک سورو، باید به خیابان امام‌خمینی(ره) بروید. پارک سورو بهترین جاذبه تفریحی با دوستان و خانواده در سفر به بندرعباس خواهد بود.

10-  حمام بزرگ؛ سفر به تاریخ بندرعباس

حمام بزرگ یا حمام گپ در خیابان امام موسی صدر نرسیده به چهارراه سازمان واقع شده است. قدمت این حمام به زمان قاجار می‌رسد، از طرفی حمام بزرگ به‌ثبت آثارملی رسیده است. این حمام تا حدود 40 سال پیش فعالیت می‌کرد اما رفته‌رفته جنب‌وجوش و تکاپوی خود را از دست داد. این حمام در زمان پهلوی، کاملاً محهز به تأسیسات بهداشتی و لوله‌کشی شد. از جمله ویژگی‌های این حمام می‌توان به 4 شبستان و اتاقک ویژه مردان و زنان، حمام سنتی و خزینه، سنگ مرمر در تزئینات و همچنین کاشی‌کاری کف اشاره کرد. حمام بزرگ را می‌توان یکی از بهترین مرمت‌ها در تاریخ ایران دانست.

11-  قلعه فین؛ یادگاری از تمدن‌های باستانی

قلعه فین، یکی از قدیمی‌ترین جاذبه های گردشگری بندرعباس است که قدمت آن به قرن 18 میلادی برمی‌گردد. این قلعه در زمان صفویان و توسط پرتغالی‌های اشغالگر ساخته شده است. علت بنای این قلعه، نظارت بر دریای پارس بوده است که پس از مدتی توسط انگلیسی‌ها به اشغال درآمد. مصالح ساخت این قلعه، همان سنگ و ملات است. این قلعه دارای برجک‌های دیده‌بانی مستحکمی است که قابلیت دفاعی بالایی ایجاد می‌کنند. این قلعه در 95 کیلومتری بندرعباس قرار دارد.

12-  حمام گله‌داری؛ آشنایی با فرهنگی بومی بندرعباس

حمام گله داری بندرعباس

حمام گله داری یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های عمومی در بندرعباس است که در محله گله‌داری واقع شده است. این حمام عمومی دارای بیش از یک قرن قدمت است.

از ویژگی های اصلی این حمام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معماری سنتی و با استفاده از آجر و کاهگل
  • سقف‌های گنبدی شکل و هشت ضلعی
  • دارای چهار شبستان مجزا برای مردان و زنان و کودکان
  • حمام های بخار و خزینه
  • سنگ های مرمر و کاشی کاری دیوارها و کف
  • آب لوله‌کشی و گازی
  • مرمت‌های مختلف برای حفظ آن

نکته جالب دیگر این است که برای ساخت حمام گله‌داری از تعداد زیادی از گله‌داران و کشاورزان اهدافی جمع شده است. بنابراین این یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های سنتی بندرعباس است که دارای جاذبه های فرهنگی و تاریخی است و قابل بازدید می‌باشد.

 

 

13-  مسجد دلگشا؛ نهایت زیبایی در عین سادگی

مسجد دلگشا یکی از بزرگترین و زیباترین مساجد بندرعباس است که با طراحی مدرن و اسلوب معماری منحصر به فرد ساخته شده است. این مسجد در سال 1380 در شهرک دانشگاهی بندرعباس احداث شد، ساختار مسجد شامل 8 ستون است که در دو طرف با 2 سرستون و در قسمت میانی با طاق گنبدی مشبک وصل شده‌اند. از سنگ و بتن آرمه در ساخت و از کاشی موزاییک در کفپوش استفاده شده است. 4 مناره بلند و سبک در اطراف حیاط مرکزی که فضای سبز را تقویت کرده‌اند. این مجموعه همواره دارای امکاناتی همچون کتابخانه، کلاسهای تعلیم قرآن و سالنهای اجتماعات است. مسجد دلگشا به دلیل داشتن معماری مدرن، فضای بسیار زیبا و آرام و امکانات فراوان، به عنوان یک جاذبه مذهبی در بندرعباس شناخته می‌شود.

14-  چشمه آب گرم گنو؛ جکوزی طبیعی در میان کوهستان

چشمه آب گرم گنو بندرعباس

چشمه آب گرم گنو، یکی دیگر از زیباترین جاذبه های گردشگری بندرعباس است که در 34 کیلومتری این شهر واقع شده است. این چشمه، به‌ عنوان یک منبع آب گرم با خواص درمانی شناخته می‌شود و دمای آب در آن، بین 45 تا 50 درجه سانتی‌گراد است. بسیاری از مردم برای درمان بیماری‌های روماتیسم، آرتروز، نقرس، امراض پوستی و … به این چشمه می‌روند. از جذابیت‌های این مکان دیدنی، وجود استخرهای متنوعی برای تفریح و آب‌تنی مردم است تا از گرمای بی‌نظیر چشمه لذت ببرند. این منطقه به‌دلیل آب‌و‌هوای گرم و خشک، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استان هرمزگان است. برای رفتن به این چشمه، باید از بندرعباس به سمت قشم حرکت کنید؛ پس از گذشت حدود 30 کیلومتر، به آنجا خواهید رسید.

15-  موزه مردم شناسی خلیج فارس؛ آشنایی با فرهنگ ایران زمین

در نزدیکی محوطه باستانی برکه‌های باران، بزرگ‌ترین موزه مردم‌شناسی جنوب کشور، واقع شده است. این موزه، در 3 طبقه و در زمینی به مساحت 2 هزار و  500 مترمربع، بهترین مکان برای آشنایی با تاریخ و فرهنگی مردم بومی بندرعباس است. در طبقه همکف این موزه، می‌توانید از امکاناتی مثل کتابخانه و نمایشگاه بهره‌مند شوید. این موزه یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری بندرعباس است که در سال 1355 با هدف حفظ و نگهداری از آداب و رسوم مردمان هرمزگان تأسیس شد. ساختمان موزه به سبک قدیمی ساخته شده و پیش از این، به عنوان خانه احمدخان نعمت‌اللهی فرماندار سابق بندرعباس، شناخته می‌شده است. همچنین در این مجموعه، بیش از 10 هزار اشیا و نمونه‌های تاریخی نگهداری می‌شود. موزه مردم شناسی بندرعباس، در بلوار پاسداران و جنب اداره ارشاد قرار دارد.

16-   بازار مرکزی سیتی سنتر بندرعباس

نوبتی هم که باشد، نوبت بازدید از بزرگ‌ترین بازار خرید در بندرعباس است. بازار مرکزی سیتی سنتر، یکی از بهترین جاذبه های گردشگری بندرعباس و محل مناسبی برای خرید سوغاتی است. بیش از 500 واحد فروشگاهی در بازار سیتی سنتر فعالیت می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به غرفه‌های فروش لباس، کفش، موبایل، لوازم آرایشی، لوازم خانگی و … اشاره کرد. بازار سیتی سنتر، دارای معماری منحصربه‌فرد منطبق بر المان‌های سنتی و بومی جنوب است؛ همچنین با هدف دسترسی مردم به اجناس اصل و ارزان در سال 84 افتتاح گردید. این بازار، در میدان هفده شهریور واقع شده است. از جمله جاذبه های گردشگری بندرعباس در نزدیکی این بازار می‌توان به قلعه خمیر، مسجد امام حسین، باغ مینو و بازار لاری‌ها اشاره کرد.

17-   موزه آب بندرعباس

این موزه، یکی از بهترین مکان‌ها برای درک اهمیت آب در تاریخ ایران است. بازدید از موزه آب، ثابت می‌کند که چقدر مردمان بومی بندرعباس به آب و ارزش آن، اهمیت می‌داده‌اند. در این موزه، ابزارها و وسایلی به‌نمایش درآمده که نشان از تلاش مردم بندرعباس برای خارج کردن آب از دل زمین است. قدمت موزه آب به زمان صفوی باز می‌گردد. ساختمان بسیار زیبای این موزه در حال حاضر، کاملاً بازسازی و نوسازی شده است. از جمله اشیا مهم در این موزه، می‌توان به انواع خمره آب، پایه مشک و ظروف آب اشاره کرد.

 

جمع‌بندی

به‌طورکلی، آشنایی با فرهنگ و تاریخ مردمان هرمزگان، پلی به تاریخ باشکوه ایران‌زمین است. بندرعباس، نه‌تنها در زمان پادشاهی صفویان، بلکه در تمام دوران ایران باستان، به‌عنوان شهری مهم در مسیر تجاری دنیا شناخته می‌شده است. در حال حاضر نیز، این شهر ساحلی با اماکن دیدنی فراوان، بهترین مقصد برای گردشگران ایرانی و خارجی است. جاذبه های گردشگری بندرعباس، اغلب کاملاً رایگان هستند و بازدید از آنها، لذت سفر شما را دوچندان خواهد کرد.

 

این محتوا تبلیغاتی بوده و توسط آگهی دهنده نگارش شده است. یو آپلود در قبال آن مسئولیتی ندارد.
2.2/5 - (6 امتیاز)

کوتاه کننده لینک
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.