آپلود با لینک مستقیم

مدیریت سازمان چیست؟

مدیریت سازمان به فرایند هایی که برای به کار گیری منابع انسانی و مادی سازمان جهت افزایش بهره وری و محقق شدن اهداف سازمان استفاده می شود می گویند. وظایف مدیریت سازمان چیست؟ برای مدیریت درست و اصولی سازمان لازم است مدیریت با برنامه ریزی دقیق زمان و منابع را برای مهمترین وظایف و برنامه های مدیریتی صرف کند تا موجب افزایش بهره وری و سودآوری سازمان شود.

وظایف مدیریت در سازمان چیست؟

همانطور که پیش تر گفتیم مدیریت باید به وظایف و مسئولیت های خود آگاهی کامل داشته باشد. اگر مدیریت به خوبی به وظایف خود عمل کند مدیریت سازمان باعث رشد منابع انسانی و در نتیجه رشد سازمان خواهد شد، اما اگر این اتفاق نیوفتد به احتمال زیاد سازمان دچار اختلال خواهد شد. در ادامه به جزئیات وظایف مدیریت سازمان اشاره خواهیم کرد.

برنامه ریزی

مهم ترین اصل مدیریت سازمان برنامه ریزی است که اول از همه وظیفه مدیر سازمان یا کسب و کار است تا برنامه ریزی ای اصولی داشته باشد. فقدان برنامه ریزی موجب کاهش نرسید به اهداف سازمان و یا حتی شکست سازمان می شود.

سازمان دهی سازمان

بعد از برنامه ریزی های سازمان، مدیریت با سازماندهی اصولی می تواند وظایف تعیین شده در سازمان را بین کارمندان و تیم های سازمان به درستی تقسیم کند. این کار باعث می شود اهداف سازمان شما به ریز اهداف تبدیل شوند و وظیفه کارمندان و تیم ها است که به این اهداف کوچک برسند، این کار باعث می شود رسیدن به اهداف سازمان راحت تر شود.

یکی از مهم ترین کار های این بخش درست کردن چارت سازمانی است. در صورت داشتن سامانه پرسنلی خیلی بهتر می توانید چارت سازمانی ایجاد کنید. چارت سازمانی نموداری شامل مدیران رده بالا، رده میانی، سرگروه ها و کارمندان می باشد.

استخدام نیروی کار

ایجاد سیستمی با بهترین نیروی انسانی نیازمند انتخاب توانمند ترین نیروی کار و به کار گیری صحیح آنها در پوزیشن های شغلی مناسبشان است. استخدام و به کارگیری هر فرد به معنی واگذاری مسئولیت بخشی از سازمان به اوست. اینکه برای افراد چه حقوقی را درنظر بگیرید تا آنها کارمندانی وفادار برای شما باشند بسیار اهمیت دارد، برای آگاهی از حقوق مناسب برای کارمندان جدول حقوق کارگران 1402 را مشاهده کنید.

رهبری سازمان

ازجمله وظایف و مسئولیت های یک مدیر موفق هدایت و رهبری سازمان است که این توانایی را همه ی مدیران ندارند. مدیر موفق با برای ایجاد انگیزه و انرژی در سازمان استراتژی های صحیح و مشخصی دارد. این انگیزه دادن از وظایف مدیر است که به صورت دومینو در تمام سطوح مدیریت تا کارمندان ادامه پیدا می کند.

کنترل صحیح سازمان

پس از انجام وظایف قبلی که بیان شد حال نوبت این است که مدیر کنترل سازمان را به عهده بگیرد، به این معنی که مدیر بعد از انجام وظایف و مسئولیت هایش در سازمان آنها را کنترل کند که به خوبی انجام شود در غیر این صورت هیچ تضمینی برای اجرای درست کار ها وجود ندارد.

ثمره کنترل کردن سازمان این است که مدیر از تغییرات موجود در سازمان و کسب و کار آگاه می شود و می تواند اثر هر استراتژی را بر عملکرد کارکنان بررسی کند تا متوجه شود تغییرات موجب بهبود شده یا اثر منفی در سازمان داشته است. نتیجه ی این کنترل بهبود عملکرد کارکنان و گرو آن بهبود کیفیت محصول و خدمات سازمان خواهد شد که همه آنها به افزایش درآمد ختم می شود.

سایر وظایف مدیریت سازمان

منطقی است که وظایف مدیریت به این چند وظیفه محدود نمی شود اما خب این چند وظیفه مهم ترین وظایف مدیریت سازمان است و مسئولیت های دیگری هست که اولویت کمتری دارد. برخی از آنها عبارتند از:

  • گزارش گیری
  • برنامه ریزی رویداد های شرکت در تقویم آنلاین سازمانی
  • بودجه بندی
  • تعریف ارتباطات درون سازمانی بین بخش های مختلف
  • تصمیم گیری و تعیین استراتژی
  • ایجاد روحیه همکاری میان کارمندان
  • ایجاد دیدگاه کار تیمی
  • تعامل درست و سازنده با کارکنان
  • ارتقا و توسعه ی سازمان با افراد متخصص
  • داشتن برنامه برای آموزش و ارتقا سطح تخصص کارمندان

سطوح مدیریت سازمان

مدریت سازمان های بزرگ عموما سه سطح دارد:

مدیریت عملیاتی

برنامه عملیاتی نوعی برنامه کوتاه مدت است که باعث می شود کارمندان وظایف خود را بدانند و برای کسب تکلیف در تمام کار ها به مدیریت مراجعه نکنند.

مدیریت میانی

مدیران میانی نقش واصل بین مدیران عالی و مدیران عملیاتی را بر عهده دارند. کارشان مدیریت و نظارت بر سر پرستان و ارائه گزارش به طور مستقیم به مدیران رده بالا است.

مدیریت عالی

مدیران عالی استراتژی ها و اهداف کلی سازمان را تدوین می کنند. این برنامه ها توسط مدیران میانی و مدیران عملیاتی به وظایف کوچک تقسیم می شوند و به کارمندان ارائه می شود و اهداف و شاخص های کوچک را به وجود می آورند.

 

این محتوا توسط آگهی دهنده نگارش شده است. یو آپلود در قبال آن مسئولیتی ندارد.
1.2/5 - (5 امتیاز)

کوتاه کننده لینک
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.