آپلود با لینک مستقیم

موارد پیشگیری از آفتاب سوختگی پوست اطفال

پوست کودکان یکی از حساس ترین قسمت های بدن آنهاست. بیشتر کودکان زمانی که در معرض آفتاب قرار می گیرند و از هیچ گونه محافظ پوستی استفاده نمی کنند دچار آفتاب سوختگی می شوند. حتما شما بارها در کودکی دچار این مشکل شده اید و از درمان های سنتی و یا کرم ها و لوسیون های مختلف برای از بین رفتن این مشکل استفاده کرده اید. اما امروزه والدین برای پیشگیری از آفتاب سوختگی پوست اطفال راهکارهای متنوعی را پیش می گیرند و کودکان کمتری دچار این مشکل می شوند.

 

آفتاب سوختگی پوست اطفال چگونه است؟

با نزدیک شدن به فصول گرم سال نگرانی والدین از بابت آفتاب سوختگی پوست اطفال هم شروع می شود. نور آفتاب تا حد زیادی برای بدن کودکان و بزرگسالان مفید است اما در کنار فواید ارزشمندی که دارد اگر تایم تابش مستقیم آن در کودکان بیشتر از 15 دقیقه باشد پوست دچار سوختگی و در اصطلاح آفتاب سوختگی می شود.

این معضل شاید در کودکی عوارض آن، کمتر خود را نشان دهد اما بی توجهی به آن باعث می شود که کودک در بزرگسالی مستعد ابتلا به سرطان پوست باشد. پس همین مسئله است که اهمیت مراقبت و محافظت از پوست را سنین مختلف کودکی تا بزرگسالی بیشتر می کند.

آفتاب سوختگی پوست اطفال

به طور کلی کودکان تا شش ماهگی نیاز چندانی به دریافت نور آفتاب ندارند و چون پوست آن ها شدیدا حساس است پس ممکن است در عرض چند دقیقه تابش اشعه یو وی دچار آفتاب سوختگی شوند.

اگر بخواهیم به آسیب هایی که آفتاب به پوست لطیف اطفال می زند اشاره کنیم پیری زودرس و چین و چروک بخش کوچکی از این عوارض هستند و در نمونه های شدیدتر به سرطان پوست هم کشیده شده است. پس لازم است که پیشگیری بهتر از درمان است را در این مورد بسیار جدی بگیریم تا فرزندان در همان سال های ابتدای کودکی درگیر مشکلات پوستی نشوند.

معمولا آفتاب سوختگی پوست اطفال زمانی روی می دهد که پوست کودکان بیشتر از 15 دقیقه در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار بگیرد و پوست حالت ملتهب و سوخته شده پیدا کند.

این قرمزی و التهاب در روز اول ممکن است برای کودکان بسیار دردناک و غیر قابل تحمل باشد چون لایه بیرونی و حساس پوست درگیر شده است. معمولا کودکانی که پوست تیره تری دارند بیشتر دچار آفتاب سوختگی می شوند و هر چه سن کودک کمتر باشد شدت این عارضه ممکن است بیشتر شود.

 

چه اقداماتی برای جلوگیری از آفتاب سوختگی پوست اطفال لازم است؟

معمولا زمانی که نوزادان در برابر اشعه یو وی ای و یا یو وی بی، قرار می گیرند آفتاب سوختگی پوست اطفال به وجود می آید و پوست دچار قرمزی، التهاب و درد در ناحیه سوختگی می شود. در گذشته برای پیشگیری از این عارضه هیچ گونه اقدامی انجام نمی شد و اما امروزه روش های زیادی برای جلوگیری از ایجاد این عارضه وجود دارد. اگر مراقبت های ساده ای که بیان می شود رعایت شود، کودک به هیچ عنوان دچار این عارضه نخواهد شد.

البته می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره های دکتر پوست کودکان استفاده کنید.

موارد پیشگیری از آفتاب سوختگی پوست اطفال

شاید تصور کنید که کودک در روزهای ابری و خنک دچار سوختگی نمی شود اما سخت در اشتباه هستید. اگر کودک در روز ابری و خنک هم بیشتر از ده دقیقه در معرض هوا و آفتاب باشد ممکن است دچار این عارضه شود پس میتوانید کودک را تایم کمتری در زیر آفتاب نگه دارید.

اگر کودک بازی یا فعالیت آزادی در هوای باز انجام می دهد بهتر است لباس او آستین بلند و پوشیده باشد و قسمت هایی که بیرون است با ضد آفتاب پوشانده شود. بهتر است از کلاه و سایر تجهیزات حفاظتی استفاده شود و حتی الامکان شرایطی را برای کودک فراهم کرد که فعالیت و بازی خود را در سایه انجام دهد.

معمولا شدت آفتاب در ساعت 10 صبح تا 4 عصر است اما اشعه یو وی در تمام طول روز وجود دارد پس بهتر است پوست کودک در این ساعت در معرض آفتاب قرار نگیرد.

اگر ناچار هستید که در این ساعات از روز بیرون بمانید لایه های ضد آفتاب با SPF15 را بر روی پوست کودک بیشتر کنید و نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور ضدآفتاب را بزنید و هر یک ساعت و نیم یکبار دوباره تمدید کنید.

 

درمان آفتاب سوختگی پوست اطفال

برای درمان آفتاب سوختگی پوست اطفال بهتر است به چند توصیه ی مهم عمل کنید از آنجا که این عارضه بر روی پوست های مختلف شدت یکسانی ندارد پس لازم است که اگر علائم شدید بود حتما به پزشک مراجعه شود.

اگر کودک زیر یکسال دچار این عارضه شده بهتر است مقدار شیر مصرفی او بیشتر شود تا مایعات از دست رفته ی او جبران شود برای کودکان بالای یکسال می توانید آب و مایعات دیگر را جایگزین کرد.

بر روی محل سوخته شده هر روز چند بار یک دستمال خیس شده با آب سرد بگذارید اما به نحوی که سردی آب به حدی نباشد که کودک دچار سردی شود.

درمان آفتاب سوختگی پوست اطفال

حمام کردن با آب ولرم می تواند تا حدی زیادی محل سوختگی را تسکین ببخشد. خشک کردن ضربه ای بعد از حمام را هم فراموش نکنید.

استفاده کردن از یک لوسیون مناسب به تسکین درد و التهاب کمک می کند اما زمانی که پوست در حال ترمیم و پوست اندازی است ممکن است لوسیون باعث خارش شود.

گاها شدت سوختگی به حدی است که برای کودک غیر قابل تحمل است در شرایط این چنینی پزشک ممکن است استامینوفن تجویز کند که با توجه به سن و وزن کودک مقدار مصرف تجویز می شود به هیچ وجه برای درمان و کاهش درد سوختگی به کودک مسکن های دیگر ندهید.

استفاده از لباس های گشاد نخی و دور نگهداشتن کودک از آفتاب می تواند روند ترمیم را تسریع ببخشد.

 

این محتوا تبلیغاتی بوده و توسط آگهی دهنده نگارش شده است. یو آپلود در قبال آن مسئولیتی ندارد.
2/5 - (4 امتیاز)

کوتاه کننده لینک
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.